Implementation Of Hand Puppet Learning Media In Growing Islamic Character Of Elementary School Students Of Alam Friends Of The Quran

Authors

  • Mursal Aziz Sekolah Tinggi Ilmu Tarbaiyah Al-Ittihadiyah Labuhanbatu Utara
  • Hairullah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbaiyah Al-Ittihadiyah Labuhanbatu Utara
  • Cici Khumayroh Nasution Sekolah Tinggi Ilmu Tarbaiyah Al-Ittihadiyah Labuhanbatu Utara

DOI:

https://doi.org/10.19109/dxwp4w44

Keywords:

Learning Media, Hand Puppets, Islamic Characters

Abstract

This study aims to examine the implementation of hand puppet learning media in fostering students' Islamic character at SD IT Alam Sahabat Alquran. Using a descriptive qualitative approach with a case study method, this study involves participatory observation, in-depth interviews, and document analysis. The results of the study show that the use of hand puppets as a learning medium is effective in improving students' Islamic character, especially in the aspects of honesty, discipline, empathy, patience, and responsibility. This media has been shown to attract students' attention, facilitate understanding of abstract concepts, and encourage active participation in learning. The main challenges in implementation include time constraints and the need for content variation, which is overcome through teacher training and the development of a learning content bank. This study concludes that hand puppet learning media has significant potential in Islamic character education and recommends further development and integration with digital technology to increase its effectiveness.

References

Arief, Bunga, and E. M. (2023). “Efektivitas Metode Bercerita Dengan Media Boneka Tangan Dalam Keterampilan Berbicara Pada Anak Usia Dini.” JCE (Journal of Childhood Education). https://doi.org/https://doi.org/10.30736/jce.v6i2.1094.

Astuti, Mardiah, Reni Febriani, and N. O. (2023). “Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda.” vol.4(no.3).

Basir, Mochamad, Andi Taufan, and A. S. (2022). “Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Media Interaktif Pada Pembelajaran PJOK Secara Online.”

Fatihah, Khoirunisa Ainul, and I. P. (2023). “Media Audio Visual Aids ( AVA ) Dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi.” vol.1(no.6).

Fauzi, M., Lestari, A. R. S., & Ali, M. (2023). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, vol.2(no.1), 108–122.

Hadion Wijoyo, D. (2021). Efektivitas Proses Pembelajaran Di Masa Pandemi, 2021.

Mahardika, Andi Ichsan, and N. W. (2023). “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Pada Materi Perkembangbiakan Tumbuhan Dan Hewan Untuk Peserta Didik SMP Kelas IX Dengan Metode Tutorial” 12–30. vol.3(no.1). https://doi.org/https://doi.org/10.20527/cetj.v3i1.8619.

Sayidah, Nur, Suhartawan Budianto, and S. (2023). Mobile Learning Melalui Buku Digital Interaktif (BUDIN), 2023.

Sitinjak, E. K. (2022). “Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika.” vol.6(no.1), hlm.19-25.

Syaikhu, Ach, and I. (2019). “Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences,.” hlm.59-75.

Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol.10(no.1), hlm. 12-31.

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings, vol.3058(no.1).

Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK, vol.1(no.1), pp.112-117.

Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, vol.7(no.1), hlm.77-94.

Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, vol.15(no.4), 6333–6341.

Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.

Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, vol.2(no.1), hlm.151-178.

Syarnubi, S. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, vol.1(no.1), hlm.21-40.

Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss, UIN Reden Fatah Palembang.

Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, vol.4(no.4), hlm.375-395.

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, vol.5(no.2), hlm.468-486.

Syifa, Indira, Karai Handak, Dinie Anggraeni Dewi, and M. R. S. (2024). “Pengembangan Media Ludo Digital Materi Tanggung Jawab Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn Kelas V SD.” vol.5(no.1), hlm.270–88.

Wahyudi, Wahyudi, M Yahya, Jenuri Jenuri, Catur Susilo, Dina Suwarma, and O. V. (2023). “Hubungan Penggunaan Multimedia Dalam Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik.” Journal on Education, vol.6, hlm.25-34. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2910.

Yahya, M Daud, Catur Budi Susilo, Dina Mayadiana Suwarma, and O. V. (2023). “Hubungan Penggunaan Multimedia Dalam Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik.” vol.6(no.1), hlm. 25-34.

Downloads

Published

30-06-2024

How to Cite

Implementation Of Hand Puppet Learning Media In Growing Islamic Character Of Elementary School Students Of Alam Friends Of The Quran. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 638-644. https://doi.org/10.19109/dxwp4w44