Meta-Analysis’ Validity of Booklet on the Human Reproductive System as a Supplementary Biology Teaching Material for High School
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work.
Bio Ilmi: Jurnal Pendidikan by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/bioilmi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Agustina, N., & Adesti, A. (2019). Pengembangan Modul Mata Kuliah Strategi Belajar dan Pembelajaran Pada FKIP-Universitas Baturaja. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 4(9), 83-93.
Al-Banna, N. Z., Ilmiyah, N., & Khairunnisa, K. (2023). Validitas Dan Kepraktisan Buku Ilmiah Populer Limbah Air Kelapa Tua Sebagai Zpt Alami Pertumbuhan Sawi (Brassica juncea L.). Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 9(2), 35-44.
Alencia, P., & Syamsurizal, S. (2021). Meta-analisis validitas booklet klasifikasi makhluk hidup sebagai suplemen bahan ajar ipa kelas vii smp. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 10(1), 8-15.
Arifah, L., Ardi, A., Syamsurizal, S., Rahmatika, H., Fajrina, S., Murianti, A., & Mardayanti, F. (2023). Validity test digital booklet of human digestive system for students in class XI senior high school. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(1), 58-63.
Arikunto, S., & Jabar, C. (2010). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Emda, A. (2011). Pemanfaatan media dalam pembelaaran biologi di sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran. 12(1),149-162.
Fitri, R., Sumarmin, R., & Ahda, Y. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Biologi Berorientasi Pendekatan Kontekstual Pada Materi Pewarisan Sifat Untuk Kelas XI. Penelitian Pendidikan, 5(1): 56-60.
Gusmar, R. A., Arsih, F., Alberida, H., & Rahmatika, H. (2022). Validitas Pengembangan Booklet Terintegrasi Potensi Lokal Kabupaten Pesisir Selatan pada Materi Plantae Kelas X SMA. FONDATIA, 6(4), 914-924.
Harahap, I. A., Helendra, H., Farma, S. A., & Syamsurizal, S. (2020). Validitas Booklet Sistem Pernapasan Manusia sebagai Suplemen Bahan Ajar IPA Kelas VIII SMP. Bioeducation Journal, 4(2), 103-110.
Imaniar, R. (2017). Identifikasi Keanekaragaman Tumbuhan Paku di Kawasan Air Terjun Kapas Biru Kecamatan Pronojiwo Kabupaten Lumajang Tahun 2017 Serta Pemanfaatannya Sebagai Booklet. Skripsi: Universitas Jember.
KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). [Online] Available at: http://kbbi.web.id/pusat, [diakses 12 Desember 2023].
Lestari, D., & Mellisa, M. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas Xi Mipa Sma Negeri 4 Pekanbaru Tahun Ajaran 2021/2022. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 9(2), 53-60.
Lufri, L., & Yunus Yuslidar, S. (2007). Strategi Pembelajaran Biologi. Padang: Universitas Negeri Padang.
Mansyur, M., & Iskandar, A. (2017). Meta Analisis Karya Ilmiah Mahasiswa Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. Indonesian Journal of Fundamental Sciences, 3(1), 72-79.
Novianti, P., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet sebagai Suplemen Bahan Ajar pada Materi Kingdom Animalia untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 225-230.
Nurhasmayanti, N., Abizar, A., & Maizeli, A. (2023). Validitas Booklet Pada Materi Tumbuhan Paku Kelas X SMA. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 1768-1775.
Nurutami, T., Fadilah, M., Fitri, R., & Farma, S. A. (2022). Validitas booklet digital bioteknologi terintegrasi eco-enzyme sebagai bahan ajar digital kelas XII SMA. Journal on Teacher Education, 4(1), 405-412.
Octiana, N., Darusyamsu, D., & Yogica, R. (2020). Validitas Booklet pada Materi Pola Pewarisan Sifat pada Hukum Mendel sebagai Suplemen Pembelajaran Genetika Di SMA. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 5(3), 1-7.
Oktafia, D. (2023). Pengembangan Booklet Teritegrasi Potensi Lokal di Solok Selatan pada Materi Ekosistem Untuk Kelas X SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Orkha, M. F., Anggun, D. P., & Wigati, I. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Mind Mapping pada Materi Sistem Peredaran Darah SMA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2), 77-85.
Pralisaputri, K, R., Soegiyanto, H., & Muryani, C. (2016). Pengembangan Media Berbasis SETS pada Materi Pokok Mitigasi dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X SMA (Eksperimen pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015). GeoEco, 2(2).
Purwaningrum, Ratih. (2023). Pengembangan Booklet Terintegrasi Kearifan Lokal Suku Anak Dalam Kabupaten Merangin Jambi Pada Materi Plantae Kelas X SMA. (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang)
Putri, N. H., Syamsurizal, S., & Atifah, Y. (2021). Booklet sistem ekskresi pada manusia sebagai suplemen bahan ajar biologi kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 309-314.
Putry, W. D. (2022). Pengembangan Booklet Bernuansa Konseptual Tentang Materi Struktur dan Fungsi Organel Sel untuk Peserta Didik Kelas XI SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Ramadhani, Y. (2020). Pengembangan Booklet Sistem Peredaran Darah Manusia sebagai Bahan Ajar Mandiri IPA Kelas VIII SMP (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Sari, M. D. L., Suniasih, N. W., & Suadnyana, I. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Menggunakan Media Booklet terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(3), 154-161.
Savira, T., & Darussyamsu, R. (2022). Validitas Booklet Bernuansa Spiritual tentang Materi Protista sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas X SMA/MA. Journal on Teacher Education, 4(1), 272-278.
Sukmawati, S, S., Nursulistyo, E., & Oktavivanti, D. (2018). Pengembangan bahan ajar booklet untuk meningkatkan hasil belajar pokok bahasan momentum untuk siswa kelas X semester 2 SMAN 4 Yogyakarta. In Quantum: Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (pp.53-60).
Sulistin, A. W., & Widajadnya, I. N. (2015). Hubungan Tingkat Pengetahuan Dengan Sikap Masyarakat Tentang Skistosomiasis Di Kecamatan Lindu Kabupaten Sigi Sulawesi Tengah Tahun 2015. Medika Tadulako: Jurnal Ilmiah Kedokteran Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan, 2(2), 49-57.
Syafrina, R., Yogica, R. Y. R., Yuniarti, E. Y. E., & Darusyamsu, R. D. R. (2023). Pengembangan Booklet Terintegrasi Nilai Preventif Gangguan Sistem Sirkulasi Manusia untuk Peserta Didik SMA. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(2), 164-170.
Trissa, M. A., Syamsurizal, S., & Anggriyani, R. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-Lkpd) Dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Sistem Koordinasi Kelas XI SMA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 8(2), 101-113.
Ulandari, T., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet Suplemen Bahan Ajar pada Materi Protista untuk Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 301-307.
Utami, F. N., & Indriani, E. (2021). Meta-Analisis Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Volume 5, Nomor 2: 887-894
Wijayanti, E., Rohman, F., & Hastuti, U, S. (2016). Pengemangan Booklet Penyuluhan “Nata De Pamelo” Bagi Para Petani Jeruk Pamelo Di Magetan. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian, dan Pengembangan, 1(5): 874-880.
Wimudi, M., Zulyusri, Z., Rahmatika, H., & Azwir, A. (2022). Pengembangan E-Lkpd Bernuansa Esq (Emotional Spiritual Quotient) Pada Materi Protista Kelas X Sma. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 8(2), 78-90.
Yelviana, Y. (2019). Pengembangan Booklet Edukasi Kesehatan Reproduksi Remaja untuk Siswa SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Yogica, R., Lufri, L., & Sumarmin, R. (2014) Efektifitas Modul Bergambar Disertai LKS Berorientasi Konstruktivistik Terhadap Proses Dan Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Biologi SMA. Penelitian Pendidikan, 5(1): 66.
Yunisa, F. (2022). Pengembangan Booklet Dilengkapi Ensiklopedia Terintegrasi Potensi Lokal Kabupaten Pasaman Barat Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Zulaekah, S. (2012). Pendidikan Gizi Dengan Media Booklet Terhadap Pengetahuan Gizi. KEMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(2), 127-133