RECONSTRUCTION OF ANTI-CORRUPTION EDUCATION THROUGH THE ROLE OF CROSS-RELIGIOUS LEADERS IN BENGKULU
Main Article Content
Abstract
The goal of this study was to learn more about the role of inter-religion leaders in Bengkulu's anti-corruption education reconstruction. Interfaith leaders can play a role not only in theology and worship, but also in imparting anti-corruption education, which is intended to mold anti-corruption behavior in society by planting such education. This study employed a qualitative, phenomenological approach as its methodology. The role of interfaith leaders in Bengkulu in shaping anti-corruption behavior in society is still limited to providing reinforcement to the congregation through the delivery of good teachings, according to the data from interviews with five participants where they are interfaith leaders. By referring to social learning theory it was known that the role of inter religion leaders in Bengkulu in forming anti-corruption attitude in the society was still limited in emphasizing the congregation through conveying goodness and sincerity. As a result, it is necessary to reconstruct anti-corruption education carried out by the inter-religion leaders by collaborating with the Religious Communication Forum and carrying out sustainable activities involving inter-religion communities.
Article Details
How to Cite
Marhayati, N., & Chandra, P. (2021). RECONSTRUCTION OF ANTI-CORRUPTION EDUCATION THROUGH THE ROLE OF CROSS-RELIGIOUS LEADERS IN BENGKULU. Conciencia, 21(2), 69-84. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i1.11095
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Marhayati, N., & Chandra, P. (2021). RECONSTRUCTION OF ANTI-CORRUPTION EDUCATION THROUGH THE ROLE OF CROSS-RELIGIOUS LEADERS IN BENGKULU. Conciencia, 21(2), 69-84. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i1.11095
References
Anam, M. A. S. (2016). Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Wahana Implementasi Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies). https://doi.org/10.15642/pai.2015.3.2.368-392
Andriyansyah, M. F. (2021). Partisipasi Masyarakat Dalam Pelaksanaan Strategi Nasional Pencegahan Korupsi (STRANAS PK). Yurispruden, 4(2), 128–143. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33474/yur.v4i2.10977
Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories for Early Years Practice, 63.
Dwiputri, I. N., Putri, R. D., Mintarti, S. U., Rachmawati, D., & Megasari, R. (2020). Program Pendidikan Anti Korupsi pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). ETHOS: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.29313/ethos.v8i2.5407
Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim.
Harto, K. (2014). Pendidikan anti korupsi berbasis agama. Intizar, 20(1), 121–138.
Hasan, K. (2019). Peran Pendidikan Islam Terhadap Pencegahan Korupsi. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan 11 (1), 81-97
Hermawan, H. (2018). Kebijakan-Kebijakan Pendidikan Agama Islam Dalam Memberantas Korupsi. Tarbiyatuna. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v9i1.2062
Ilma, N. (2015). Moralisasi Antikorupsi Dalam Pendidikan Islam (Pandangan Generalisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam tentang Pendidikan Antikorupsi). In TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, IAIN Sultan Amai Gorontalo.
Kristanto, B. (2020). Calvin dan Potensi Pemikirannya bagi Ibadah Kristen. Veritas: Jurnal Teologi Dan Pelayanan. https://doi.org/10.36421/veritas.v19i2.353
Laksmana, G. (2015). Laporan Tim Pengkajian Hukum Tentang Partisipasi Aktif Publik dalam Pencegahan dan Pemberantasan Korupsi. Badan Pembinaan Hukum Nasional. Jakarta.
Leavy, P. (2014). The Oxford handbook of qualitative research. Oxford University Press, USA.
Manalu. (2021). Wawancara. Pendeta Protestan.
PAB. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Budha.
PAH. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Hindu.
PAI. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Islam.
Purba, N., Zaini, S., & Fitriani, E. (2018). Sosialisasi Pembudayaan Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Madrasah Untuk Menanamkan Anti Korupsi Bagi Siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 133–140.
Purnamasari, N. (2017). 3 Kali Gubernur Bengkulu Terjerat Kasus Korupsi. news.detik.com. https://news.detik.com/berita/d-3536789/3-kali-gubernur-bengkulu-terjerat-kasus-korupsi
Sakti, F. T. ., Lianawati, W. D. ., Az Zahra, D. A. ., Saputri , I. A. N. ., & J. (2021). Prilaku Koruptif Pada Masa Pandemi Covid 19 di Indonesia. Jurnal Dialektika: Jurnal ILmu Sosial, 19(2), 35–43. https://doi.org/https://doi.org/10.110915/dialektika.v19i2.5
Santoso, L., & Meyrasyawati, D. (2015). Model Strategi Kebudayaan dalam Pemberantasan Korupsi di Indonesia. Jurnal Review Politik, 5(01), 22–45.
Simangunsong, B. (2018). Korupsi sebagai Musuh Bersama: Merekonstruksi Spiritualitas Anti Korupsi dalam Konteks Indonesia. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual. https://doi.org/10.34307/b.v1i2.52
Simanjuntak, S., & Benuf, K. (2020). Relevansi Nilai Ketuhanan Dan Nilai Kemanusiaan Dalam Pemberantasan Tindak Pidana Korupsi. DIVERSI: Jurnal Hukum, 6(1), 22–46.
Sunariyanti, S. (2020). Penerapan Etika Kristen dalam Pendidikan Anti Korupsi di Keluarga. SANCTUM DOMINE: Jurnal Teologi. https://doi.org/10.46495/sdjt.v7i1.46
Suryani, I. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Anti Korupsi Di Lembaga Pendidikan Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Preventif Pencegahan Korupsi Ita. Jurnal Visi Komunikasi.
Suyadi, Waharjani, Sumaryati, Sukmayadi, T. (2021). Da’i antikorupsi: Pelatihan dakwah kultural pada Paguyuban Mubalig Prenggan, Yogyakarta. Community Empowerment, 6(7), 1282–4024.
Suyatmiko, W. H. (2021). Memaknai Turunnya Skor Indeks Persepsi Korupsi Indonesia Tahun 2020. INTEGRITAS. https://doi.org/10.32697/integritas.v7i1.717
Teuku Muhammad Valdy Arief, A. T. (2018). KPK Nilai Pelibatan Tokoh Agama Belum Efektif Cegah Korupsi. kumparannews. https://kumparan.com/kumparannews/kpk nilai pelibatan tokoh agama belum efektif cegah korupsi 1544338090542761447/full
Vallen Ayomi, H., & Paramma, P. (2021). Gereja dan Korupsi: Analisis Isi Khotbah (Content Analysis) Terkait Praktek Korupsi di Papua. INTEGRITAS. https://doi.org/10.32697/integritas.v7i1.734
Waluyo, B. (2017). Optimalisasi pemberantasan korupsi di indonesia. Jurnal Yuridis, 1(2), 162–169.
Widana, I. W., Sumandya, I. W., & Suhardita, K. (2020). Pendidikan Antikorupsi Berbasis Tri Kaya Parisudha. Mahameru Press.
Widyaningrum, H., Rohman, A. N., Sugeng, S., & Putri, E. A. (2020). Pendidikan Anti Korupsi Bagi Pelajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v3i1.53
Andriyansyah, M. F. (2021). Partisipasi Masyarakat Dalam Pelaksanaan Strategi Nasional Pencegahan Korupsi (STRANAS PK). Yurispruden, 4(2), 128–143. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33474/yur.v4i2.10977
Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories for Early Years Practice, 63.
Dwiputri, I. N., Putri, R. D., Mintarti, S. U., Rachmawati, D., & Megasari, R. (2020). Program Pendidikan Anti Korupsi pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). ETHOS: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.29313/ethos.v8i2.5407
Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim.
Harto, K. (2014). Pendidikan anti korupsi berbasis agama. Intizar, 20(1), 121–138.
Hasan, K. (2019). Peran Pendidikan Islam Terhadap Pencegahan Korupsi. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan 11 (1), 81-97
Hermawan, H. (2018). Kebijakan-Kebijakan Pendidikan Agama Islam Dalam Memberantas Korupsi. Tarbiyatuna. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v9i1.2062
Ilma, N. (2015). Moralisasi Antikorupsi Dalam Pendidikan Islam (Pandangan Generalisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam tentang Pendidikan Antikorupsi). In TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, IAIN Sultan Amai Gorontalo.
Kristanto, B. (2020). Calvin dan Potensi Pemikirannya bagi Ibadah Kristen. Veritas: Jurnal Teologi Dan Pelayanan. https://doi.org/10.36421/veritas.v19i2.353
Laksmana, G. (2015). Laporan Tim Pengkajian Hukum Tentang Partisipasi Aktif Publik dalam Pencegahan dan Pemberantasan Korupsi. Badan Pembinaan Hukum Nasional. Jakarta.
Leavy, P. (2014). The Oxford handbook of qualitative research. Oxford University Press, USA.
Manalu. (2021). Wawancara. Pendeta Protestan.
PAB. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Budha.
PAH. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Hindu.
PAI. (2021). Wawancara. Pemuka Agama Islam.
Purba, N., Zaini, S., & Fitriani, E. (2018). Sosialisasi Pembudayaan Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Madrasah Untuk Menanamkan Anti Korupsi Bagi Siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 133–140.
Purnamasari, N. (2017). 3 Kali Gubernur Bengkulu Terjerat Kasus Korupsi. news.detik.com. https://news.detik.com/berita/d-3536789/3-kali-gubernur-bengkulu-terjerat-kasus-korupsi
Sakti, F. T. ., Lianawati, W. D. ., Az Zahra, D. A. ., Saputri , I. A. N. ., & J. (2021). Prilaku Koruptif Pada Masa Pandemi Covid 19 di Indonesia. Jurnal Dialektika: Jurnal ILmu Sosial, 19(2), 35–43. https://doi.org/https://doi.org/10.110915/dialektika.v19i2.5
Santoso, L., & Meyrasyawati, D. (2015). Model Strategi Kebudayaan dalam Pemberantasan Korupsi di Indonesia. Jurnal Review Politik, 5(01), 22–45.
Simangunsong, B. (2018). Korupsi sebagai Musuh Bersama: Merekonstruksi Spiritualitas Anti Korupsi dalam Konteks Indonesia. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual. https://doi.org/10.34307/b.v1i2.52
Simanjuntak, S., & Benuf, K. (2020). Relevansi Nilai Ketuhanan Dan Nilai Kemanusiaan Dalam Pemberantasan Tindak Pidana Korupsi. DIVERSI: Jurnal Hukum, 6(1), 22–46.
Sunariyanti, S. (2020). Penerapan Etika Kristen dalam Pendidikan Anti Korupsi di Keluarga. SANCTUM DOMINE: Jurnal Teologi. https://doi.org/10.46495/sdjt.v7i1.46
Suryani, I. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Anti Korupsi Di Lembaga Pendidikan Perguruan Tinggi Sebagai Upaya Preventif Pencegahan Korupsi Ita. Jurnal Visi Komunikasi.
Suyadi, Waharjani, Sumaryati, Sukmayadi, T. (2021). Da’i antikorupsi: Pelatihan dakwah kultural pada Paguyuban Mubalig Prenggan, Yogyakarta. Community Empowerment, 6(7), 1282–4024.
Suyatmiko, W. H. (2021). Memaknai Turunnya Skor Indeks Persepsi Korupsi Indonesia Tahun 2020. INTEGRITAS. https://doi.org/10.32697/integritas.v7i1.717
Teuku Muhammad Valdy Arief, A. T. (2018). KPK Nilai Pelibatan Tokoh Agama Belum Efektif Cegah Korupsi. kumparannews. https://kumparan.com/kumparannews/kpk nilai pelibatan tokoh agama belum efektif cegah korupsi 1544338090542761447/full
Vallen Ayomi, H., & Paramma, P. (2021). Gereja dan Korupsi: Analisis Isi Khotbah (Content Analysis) Terkait Praktek Korupsi di Papua. INTEGRITAS. https://doi.org/10.32697/integritas.v7i1.734
Waluyo, B. (2017). Optimalisasi pemberantasan korupsi di indonesia. Jurnal Yuridis, 1(2), 162–169.
Widana, I. W., Sumandya, I. W., & Suhardita, K. (2020). Pendidikan Antikorupsi Berbasis Tri Kaya Parisudha. Mahameru Press.
Widyaningrum, H., Rohman, A. N., Sugeng, S., & Putri, E. A. (2020). Pendidikan Anti Korupsi Bagi Pelajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v3i1.53