PEMILIHAN POLA ASUH DAN KEPEMIMPINAN PEMILIK PANTI ASUHAN Studi Kasus Panti Asuhan Darul Hijrah, Ar-Rohim Dan Fitrah

Main Article Content

Muhammad Qosim

Abstract

This research based on the violence and exploitation cases of orphanage children’s. An orphanage that expected can be solution to resolve orphan and waif problems, but in fact some orphanages in Indonesia generally and especially in Palembang, violence and exploitation cases still happening in the orphanage. In this study case in three orphanages with different background. This research purpose is to analyze parenting system applied at Darul Hijrah, Ar-rohim, and Fitrah orphanage Palembang. The research method is qualitative method, with data collection technique through observation, interview and documentation. And data analysis techniques through the phase of data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of research at three orphanages show that the orphanage owner must choose the right parenting system and the wrong selection parenting can’t separated from the role of the orphanage owner. In this research as exemplified by the Ar-Rohim orphanage which has a democratic parenting applied to orphanage children and the result have a positive impact on the development of orphanage children, both developmental psychology, social development and in terms of intelligence. So the hopes that the orphanage children do not feel lost love and attention from parents can be fulfilled.

Article Details

How to Cite
Qosim, M. (2019). PEMILIHAN POLA ASUH DAN KEPEMIMPINAN PEMILIK PANTI ASUHAN: Studi Kasus Panti Asuhan Darul Hijrah, Ar-Rohim Dan Fitrah. Conciencia, 19(2), 132-141. https://doi.org/10.19109/conciencia.v19i2.3453
Section
Artikel

How to Cite

Qosim, M. (2019). PEMILIHAN POLA ASUH DAN KEPEMIMPINAN PEMILIK PANTI ASUHAN: Studi Kasus Panti Asuhan Darul Hijrah, Ar-Rohim Dan Fitrah. Conciencia, 19(2), 132-141. https://doi.org/10.19109/conciencia.v19i2.3453

References

Arikunto, Suharsini, Prosedur penelitian suatu pendekatan praktis, Jakarta: Rineka Cipta, 2006
¬¬-----------------------(2009) Dasar-dasar evaluasi pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara
Bahrami, Azzam, (1993) Departemen Psikologi, Universitas Esfahan, Pengaruh Kebahagiaan pada Berbagai Aspek Parenting dan Parenting Positif, Psychol Behav Sci Int J
Darling, N., & Steinberg, L. Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3).
Departemen Pendidikan Nasional, (2012) Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Edisi keempat, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Departemen Sosial Republik Indonesia. (1989) Petunjuk Teknis Pelaksanaan, Penyatunan dan Pengentasan Anak Terlantar Melalui Panti Asuhan Anak, Jakarta
Dewi, Rani Anggraeni, Siti Musdah Mulia, (2015) 9 Jurus Menjadi Orangtua Bijak, Mengasuh Dengan Hati Dalam Pendidikan Karakter, Bandung: Penerbit Nuansa Cendekia
Fajri, Em Zul, Ratu Aprilia Senja, Kamus lengkap Bahasa Indonesia, Semarang: Difa Publisher
Iskandar, (2008) Metodologi Penelitian Pendidikan dan sosial(Kuantitatif dan kualitatif), Jakarta: Gaung Persada Press
Jaka Wisnu Saputra, (2013) Perkembangan Emosional Anak Usia 4-5, Diakses dari http://jurnalilmiah-sosioemosionalanak.blogspot.com 7 September 2018 Pukul 22.00 Wib
Mulyasa. (2006) Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: Penerbit PT Remaja Rosda karya
Sachin De Stone, (2016) Sekolah Kedokteran Warwick, Universitas Warwick, Coventry, Inggris. Faktor yang Terkait dengan Pola Asuh yang Baik dan Keras terhadap Remaja dan Remaja di Afrika Selatan, Innocenti Working Paper 20
Scott Allen Johnson, (2016) Psikolog Berlisensi, Minnea polis, AS. Gaya Pengasuhan Anak dan Membesarkan Anak-anak nakal: Tanggung jawab Orang Tua dalam Mendorong Perilaku Kekerasan, Penelitian Forensik & Jurnal Kriminologi Internasional Volume 3 Edisi 1
Surya Darma. (2007) Manajemen sarana dan Prasarana Pendidikan Persekolahan Berbasis Sekolah,
Thoha, Chabib, Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta, Pustaka Pelajar Offset, 1996), Cet Ke-1