The Concept of Religious Monotheism: The Personification and Symbolization of God in the Scriptures of Monotheistic Religions

Main Article Content

An-Najmi Fikri Ramadhan
Rahmat IR. Limbong
Muhammad Ghifari Makarim
Juwanda Adi Kusuma

Abstract

Abstract
This study aims to see how symbols or personifications can bridge profane things from God into human reality. Religious symbols as the embodiment of God have the highest sacred value because they are built by the structures of religious teachings originating from the texts of the scriptures. This research is limited to three religions because they have the same theological concept, namely monotheism and the approach used is qualitative based on library research-related sources, especially as primary data, are the holy books of each religion, namely the Vedas, Tipitaka, and Al-Qur'an. As an analytical tool to help compare the symbolization of God in the scriptures, the semiotic theory is used to analyze the symbols of each religion. The results of this study found that the theological concept of monotheism in symbols of Hinduism, Buddhism, and Islam has similarities and there are differences in Islam that do not symbolize God in the form of symbols or forms. In this case, the difference is due to the pattern of belief, worship, and communal structure patterns in the teachings of the holy books of each religion.
Keywords: Symbol, Monotheism, Islam, Hindu, Budha
 
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana simbol atau personifikasi dapat menjembatani hal-hal yang profan dari Tuhan ke dalam realitas manusia. Simbol-simbol agama sebagai perwujudan Tuhan memiliki nilai sakralitas yang tertinggi karena terbangun oleh struktur-struktur ajaran agama yang berasal dari teks kitab suci. Penelitian ini dibatasi pada tiga agama karena memiliki konsep teologis yang sama yaitu monoteisme dan pendekatan yang digunakan adalah kualitatif dengan berbasis library research  dengam sumber yang terkait terutama sebagai data primer adalah kitab suci masing-masing agama yaitu Veda, Tipitaka dan Al-Qur’an. Sebagai alat analisis bantu membandingkan simbolisasi Tuhan dalam kitab suci, teori semiotik digunakan untuk menganalisis simbol dari masing-masing agama. Hasil penelitian ini ditemukan, konsep teologis monoteisme dalam simbol agama Hindu, Budha dan Islam memiliki persamaan dan terdapat perbedaan pada agama Islam yang tidak menyimbolkan Tuhan ke dalam bentuk simbol atau bentuk. Pada hal perbedaan tersebut disebabkan karena faktor pola struktur keyakinan, peribadahan, dan komunal dalam ajaran kitab suci dari masing-masing agama.
Kata kunci: Simbol, Monoteisme, Islam, Hindu, Budha

Article Details

How to Cite
Ramadhan, A.-N. F., Limbong, R. I., Makarim, M. G., & Kusuma, J. A. (2023). The Concept of Religious Monotheism: The Personification and Symbolization of God in the Scriptures of Monotheistic Religions. Jurnal Studi Agama, 7(1), 50-62. https://doi.org/10.19109/jsa.v7i1.16319
Section
Articles

How to Cite

Ramadhan, A.-N. F., Limbong, R. I., Makarim, M. G., & Kusuma, J. A. (2023). The Concept of Religious Monotheism: The Personification and Symbolization of God in the Scriptures of Monotheistic Religions. Jurnal Studi Agama, 7(1), 50-62. https://doi.org/10.19109/jsa.v7i1.16319

References

Abdul karim, Z. . (2000). _Concept of God In Major Religion. In Islamic Research Foundation (p. 4).
Allen, D. (1978). Structure and Creativity in Religion. In Structure and Creativity in Religion. Paris: Mouton Publisher. https://doi.org/10.1515/9783110805529
Anwar, H. (2015). Konsep Tuhan di Dalam Al-Quran. Al-Burhan, 15(1), 29–50.
Ardiyasa, I. N. S., & Astrini, I. N. R. (2020). Pemujaan agni dalam sama weda. Jurnal Genta Hredaya, Volume 4(No 1), 62–71.
Arimbawa, I. K. S., & Anggriawan, G. A. (2020). Perkembangan Ajaran Budha dalam Trilogi Pembebasan. Sanjiwani, 11(1), 24–40.
Armstrong, K. (1993). A history of God. Oxford University Press, 91(5), 5.
Aziz, A.-A. D. (2010). Ketuhanan Dalam Agama Hindu Dan Agama Buddha (Study Komperatif) (UIN Sultan Syarif Kasim Riau). UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Retrieved from http://repository.uin-suska.ac.id/10721/
Bryant, E. (2003). Krishna: The Beautiful Legend of God. England: Penguin Books.
Dennis-Bryan, K. (Ed.). (2008). An Illustrated Guide to Their Origins and Meanings.
London: Penguin Company.
Dewi, N. M. E. K. (2019). Teologi dalam Pemujaan Siwa Lingga. Genta Hredaya, Vol 3, No(4), 1–37.
Dharma, I. made S. W. (2007). Kamus Sanskerta Indonesia. Denpasar.
Eliade, M. (1987). The sacred and the profane: the nature of religion. 77, 128–129. Retrieved from http://books.google.com/books?id=zBzzv977CLgC&pgis=1
Fajri, R., Ismail, R., & Zikri, K. (Eds.). (2012). Agama-Agama Dunia. Yogyakarta: Jurusan Perbandingan Agama UIN Yogyakarta.
Fieser, J., & Powers, J. (2008). Scriptures of the World’s Religions. New York: McGrawHill.
Hadiwijono, H. (2010). Agama Hindu Dan Budha. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
I Wayan Maswinara. (n.d.). Dewa-Dewi Hindu, (Paramita). Surabaya.
Ismail. (2016). Sejarah Agama-Agama Pengantar Studi Agama. Bengkulu: Bengkulu.
Khairiah. (2018). Agama Budha. Yogyakarta: Kalimedia.
Khotimah. (2010). Perbandingan Agama: Pengantar Studi Memahami Agama-Agama (Wilaela, Ed.). Pekanbaru: ASA Riau.
Khotimah. (2013). Agama Hindu dan Ajaran-ajarannya. In Jurnal Penelitian Agama Hindu (Vol. 2). Riau: Daulat Riau. Retrieved from http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPAH
Kyokai, B. D. (2020). The Teaching of Buddha. Jepang: Thirteenth Printing.
M. Quraish Shihab. (2005). Tafsir Al Misbah, Pesan dan Kesan Keserasian Al-Qur’an, Jilid 13. Jakarta: Lentera Hati.

Mansur, S. (n.d.). Banyak Kitab Suci Satu Tuhan.
Muhammad Taufik. (2021). Membaca Simbol Dalam Teks Agama dengan Semiotika. Jurnal Religi : Jurnal Studi Agama-Agama, Vol. 17, N.
https://doi.org/10.14421/rejusta.2021.1701-01 Mutmainnah, M. (2017). Kiblat Dan Kakbah Dalam Sejarah Perkembangan Fikih.
Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 1–16.
https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v7i1.180
Nur Fadli. (2015). Konsep Ketuhanan Agama Budha Dan Agama Khonghucu. UIN Syarif Kasim Riau.
Nurhanisah Senin, Mustafa Kamal Amat Misra, & Nazneen Ismail. (2021). Monoteisme Dalam Wacana Agama: Analisis Menurut Perspektif Islam Monotheism in Religious Discourse: Analysis in Islamic Perspective. Jurnal Pengajian Islam, 14(I), 102.
Retrieved from http://archive-uat.catholicherald.co.uk/article/24th-augustPurnawan, H. (2019). Relasi Manusia Dengan Binatang Dalam Theologi Hindu. Universitas Syarif Hidayatullah Jakarta.
Rosidi, A., & Et.al. (2017). Dimensi Tradisional dan Spritiual Agama Hindu (I Nyoman Yoga Segara, Ed.). Jakarta: Puslitbang Bimas Agama dan Layanan Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Satiri, I., Saputra, A., & Abdullah, S. (2022). Sakralisasi Simbol Tuhan dalam Al-Qur’an.
Izzatuna, Vol. 3, No. Surpi, N. K. (2020). Konsep Monoteisme Dalam ṚGVEDA (Kajian Konsep Ketuhanan Hindu Perspektif Vedic Hermeneutic). Vidya Darśan, 2(1), 31–35. Retrieved from https://www.jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/darsan/article/view/892
Susanto, A. (2011). Filsafat Ilmu: suatu kajian dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis, dan
Aksiologis. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Tanjung, D. (2018). Ilmu Falak Kajian Akurasi Arah Kiblat Kota Medan, Metode dan Solusi.
Medan: Perdana Publishing.
Triguna, I. Y. (2018). Konsep Ketuhanan Dan Kemanusiaan Dalam Hindu. Dharmasmrti:
Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 18(1), 71–83.
https://doi.org/10.32795/ds.v1i18.104
Wahab, A. H. (2011). Simbol-Simbol Agama. Jurnal Substatia, 12(1), 83.
Wibowo, A. (2008). Makna Patung Buddha Dalam Agama Buddha. Publikasi Ilmiah :
Universitas Muhammadiyah Surakarta, 20 No. 01, 77–97. Retrieved from
https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/920

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.