Multicultural Education in the Organization of Educational Institutions

Main Article Content

Amiratul Fadilah Intitsal
Akhmad Muadin
Zamroni Zamroni

Abstract

This study aims to examine more deeply the aspects of diversity in educational institution organizations. The method used is a literature review approach. A comprehensive search strategy was carried out by searching various research journal databases. The research databases used are EBSCO, Science Direct and Wiley Online. The research criteria are (1) articles written in English and Indonesian between 2013 and 2023; (2) Articles are available in full-text form; (3) the article discusses diversity/diversity in educational organizations. Multicultural education can reduce stereotypes, misunderstandings and allow individuals to interact with others. Strategies for developing multicultural education through educational strategies, examples, and habits. In addition, multicultural education needs to implement the development of higher education systems, curriculum development, improving the quality of teaching staff, developing of education management systems, equalizing audience perceptions and developing cultural understanding and diversity of perspectives.

Article Details

How to Cite
Multicultural Education in the Organization of Educational Institutions. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 39-48. https://doi.org/10.19109/0pmqgz83
Section
Artikel

How to Cite

Multicultural Education in the Organization of Educational Institutions. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 39-48. https://doi.org/10.19109/0pmqgz83

References

Acep, V. D. A., Murtini, E., & Santoso, G. (2023). Menghargai Perbedaan: Membangun Masyarakat Multikultural. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 425-432.

Alfafan, I., & Nadhif, M. (2023). Penataran Nilai Pendidikan Islam Multikultural Berbasis Muatan Lokal Sebagai Strategi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam di Indonesia. Journal TA'LIMUNA, 12(2), 167-178.

Azizah, A. N. (2023). Peran Guru PAI dalam Menciptakan Lingkungan Pembelajar-an Inklusif di Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(7), 81-93.

Barella, Y., Fergina, A., Achruh, A., & Hifza, H. (2023). Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam: Membangun Kesadaran dan Toleransi dalam Keanekaragaman Budaya. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2028-2039.

Fajri, H. M., Maksum, A., & Marini, A. (2024). Desain Pendidikan Multikultural Dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 160-173.

Firdaus, W. A. (2024). Tantangan dan Peluang Multikulturalisme Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Multidisipin, 2(2), 116-125.

Hati, S. S. T. (2023). Upaya Meningkatkan Kesadaran Multikultural. Ijtimaiyah Jurnal Ilmu Sosial dan Budaya, 4(2), 70-81.

Huda, F. W., Helmy, N., & Saori, S. (2023). Peran Pemerintah Desa Kertajaya dalam Meningkatkan Toleransi Beragama Masyarakat Multikultural di Desa Kertajaya Kecamatan Panawangan Kabupaten Ciamis. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 3(7), 164-181.

Irawan, E. P., Desiana, R., & Putri, L. D. (2023). Penanaman Pendidikan Multikultural dalam Mencegah Diskriminasi Pada Siswa Sekolah Dasar. SNHRP, 5, 1053-1059.

Kurdi, M. S. (2023). Dampak Pendidikan Multikultural Pada Madrasah Ibtidaiyah di Indonesia. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 1(6), 215-244.

Latifah, L., Zwagery, R. V., Safithry, E. A., & Ngalimun, N. (2023). Konsep Dasar Pengembangan Kreativitas Anak dan Remaja Serta Pengukurannya Dalam Psikologi Perkembangan. EduCurio: Education Curiosity, 1(2), 426-439.

Mahmudin, A. S. (2018). Pendidikan Islam dan Kesadaran Pluralisme. Ta’Limuna, 1(1), 28–44.

Maulana, W., & Insaniyah, S. A. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Humanis Dalam Kurikulum Pendidikan Multikultural: Tantangan dan Peluang. ARRIYADHAH, 20(2), 39-48.

Muhammad, D. H., & Khosiah, N. (2019). Strategi Pemimpin Dalam Membangun Organisasi Multikultural Dalam Pendidikan. Imtiyaz: Jurnal Ilmu Keislaman, 3(2), 163–176.

Munadlir, A. (2016). Strategi Sekolah Dalam Pendidikan Multikultural. JPSD : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 114–129.

Muthohirin, N. (2019). Politik Identitas Islam dan Urgensi Pendidikan Multikultural. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 47–56.

Nurcahyono, O. H. (2018). Pendidikan Multikultural Di Indonesia: Analisis Sinkronis dan Diakronis. Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(1), 105-115.

Nurlaili, N., Nursanti, A., & Mayarni, D. (2023). Pendidikan PAI Berbasis Multikultural: Upaya Mewujudkan Kesetaraan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 3190-3199.

Putri, F. D. C., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di Sekolah Dasar. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167-2173.

Rifky, S., Devi, S., Hasanah, U., & Safii, M. (2024). Analisis Strategi Manajemen Pendidikan Menggunakan School Based Management Terhadap Dinamika Pendidikan Formal. Journal on Education, 6(2), 15086-15098.

Rohmah, R. M. R., & Azizah, R. (2023). Peran Pendidikan Holistik Bagi Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 154-165.

Sa’adah, M. (2018). Kepemimpinan Sekolah Berbasis Pendidikan Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 6(2), 141–150.

Santoso, G. (2022). Seni dan Kreativitas Sebagai Medium Pemersatu Dalam Masyarakat Multikultural. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(2), 29-38.

Sapruni, S., Amin, A., Zubaedi, Z., Ismail, I., & Aprianti, N. (2024). Sistem Pendidikan Islam di Indonesia dan Upaya Membangun Pendidikan Nasional yang Berkarakter Multikultural. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 11(1), 110-120.

Sukarma, I. K., Karyasa, T. B., Hasim, H., Asfahani, A., & Azis, A. A. (2023). Mengurangi Ketimpangan Sosial Melalui Program Bantuan Pendidikan Bagi Anak-Anak Kurang Mampu. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 8440-8447.

Supriyanto, A. (2016). Strategi Pemimpin dalam Membangun Organisasi Multikultural. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 317–326.

Wahidah, N., Santoso, G., La Aca, M. F., Wuriani, D., Bosawer, A., Lestari, N. M., & Anggo, A. Y. (2023). Mengidentifikasi Keragaman Budaya di Sekitarnya Secara Setara Melalui Gotong Royong dan Collaboration di Kelas 5. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 190-214.

Wasitohadi, M. P., & Rahayu, T. S. (2023). Model Pendidikan Multikultural di Indonesia. Salatiga: uwais inspirasi indonesia.

Wirda, A., Dhoni, A. R., Ulva, D. A., Fatmawati, F., Listiana, L., & Banani, P. F. (2023). Urgensi Pendidikan Multikultural di Sekolah dan Masyarakat Indonesia sebagai Bentuk Keragaman Budaya. YASIN, 3(1), 1-7.

Yusuf, M. (2023). Inklusi Pendidikan Islam: Mewujudkan Pendidikan Semua Anak dalam Konteks Multikultural. Diksi: Jurnal Pendidikan dan Literasi, 2(1), 23-44.