Persepsi Siswa Non Muslim Terhadap Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Yayasan Pendidikan Islam (YPI) Tunas Bangsa Palembang

Main Article Content

Hidayat Hidayat

Abstract

This article is titled non-Muslim students' perceptions of Islamic religious education in the Tunas Bangsa Palembang Islamic Education Foundation (YPI) Middle School. Perception is the activity of the human soul in recognizing stimuli or stimuli obtained through sensory devices with the ability of humans to be able to interpret and recognize their environment, so perceptions vary according to their respective environments. This article uses descriptive analysis, a population of 29 students. data collection techniques through interviews, documentation, observation and questionnaires. The data analysis technique is quantitative analysis to find out the data of non-Muslim students' perceptions of Islamic religious education by analytically describing its implementation using a percentage model. So it can be concluded that the perception of non-Muslim students towards Islamic education in general has shown a good perception, this can be seen in the results of a questionnaire that has been given to all non-Muslim students, amounting to 29 students in YPI Tunas Bangsa Palembang Junior High School.

Article Details

How to Cite
Hidayat, H. (2020). Persepsi Siswa Non Muslim Terhadap Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Yayasan Pendidikan Islam (YPI) Tunas Bangsa Palembang. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 5(2), 11-24. https://doi.org/10.19109/elidare.v5i2.4332
Section
Artikel

How to Cite

Hidayat, H. (2020). Persepsi Siswa Non Muslim Terhadap Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Yayasan Pendidikan Islam (YPI) Tunas Bangsa Palembang. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 5(2), 11-24. https://doi.org/10.19109/elidare.v5i2.4332

References

Asrori, M. 2009. Psikologi Pembelajaran.Bandung: CV Wacana Prima.
Atkinson, R. L., & dkk. 2003. Pengantar Psikologi. Jakarta: Erlangga.
Departemen Agama RI. 2001. Kendali Mutu Pendidikan Agama Islam .Jakarta: Direktorat Jen. Pembinaan Kelembagaan Islam.
.......... 2005. Pedoman Manajemen Berbasis Madrasah. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam.
Effendy, O. U. 2000. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek . Bandung: Remaja Rosdakarya.
Elkabumaini, N., & Ruhyana, R. (2016). Panduan Implementasi Pendidikan Budi Pekerti. Bandung: Yrama Widya.
Emzir. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Irwanto, & dkk. 1991. Psikologi Umum.Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Iska, Z. N. 2008. Psikologi Pengantar Pemahaman Diri dan Lingkungan .Jakarta: Kizi Brother.
Karwono, & Heni Mularsih. 2012. Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan Sumber Belajar.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Mahmud. 2011. Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Majid, A. 2004. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marwensdy, L. A. 2010. Psikologi Umum: Sebuah Pandangan Apresiatif.Jakarta: Salemba Humanika.
Muhaimin, & dkk. 2002. Paradigma Pendidikan Agama Islam . Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mukhtar. 2009. Bimbingan Skripsi, Tesis dan Artikel Ilmiah: Panduan Berbasis Penelitian Kualitatif Lapangan dan Perpustakaan. Jakarta: Gaung Persada Press.
Rakhmat, J. 2000. Psikologi Komunikasi.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rivai, V. 2002. Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Saebani, B. A. 2008. Metode Penelitian.Bandung: CV. Pustaka Setia.
Sarlito W. Sarwono. 2014. Psikologi Lintas Budaya. Jakarta: Rajawali Pers.
Sarlito, W. S. 2003. Pengantar Umum Psikologi. Jakarta: Bulan Bintang.
Shaleh, A. R., & Wahab, M. A. 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Sobur, A. (2003). Psikologi Umum.Bandung: Pustaka Setia.
Soemirat, S., Elvinaro, & Ardianto. 2008. Dasar-dasar Public Relation.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprayogo, I., & Tobroni. 2003. Metodologi Penelitian Sosial Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syahidin, Alma, B., Rahmat, M., Suryana, T., & Abdussalam, A. 2009. Moral dan Kognisi Islam. Bandung: CV. Alfabeta.
Thoha, M. 1999. Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya.Jakarta: Grafindo Persada.
Tonang, A. 2003. Metode Penelitian Kualitatif: Catatan Lapangan.Jakarta: LP3ES.
Undang-undang SISDIKNAS. 2010. Bandung: Fokusmedia.
Walgito, B. 2010. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.