Best Practice Project for Strengthening the Pancasila Student Profile (P5) at the Driving Schools
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows: 1.The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal. 2.The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal. 3.The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Ainissyifa, H., Nasrullah, Y. M., Fatonah, N., Indriani, S. A., Asyifiya, S. N., Julistya, & Rohmah, A. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Kurikulum Merdeka di Madrasah. Semarang: Cahaya Smart Nusantara.
Astuti, A., Setiyaningtiyas, N., Tinggi Pastoral Kateketik Santo Fransiskus Asisi Semarang, S., & Penulis, K. (2024). Penguatan Kompetensi Guru Agama Katolik SD-SMP-SMA Se-Paroki Kudus dan Jepara Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(1), 2964–5271.
Aulia, D., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133.
Efendi, M. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Program Gerakan Kepanduan Hizbul Wathan Pada Sekolah Dasar Muhammadiyah Vi Palembang. Conciencia, 17(1), 27–39.
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Novitasari, D., & Khaerunnisa, H. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Salah Satu Sekolah Penggerak Kabupaten Purwakarta. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 2551–2559.
Istianah, A., Maftuh, B., & Malihah, E. (2023). Konsep Sekolah Damai: Harmonisasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Education and Development, 11(3), 333–342.
Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). Kebijakan Dan Inovasi Pendidikan: Arah Pendidikan di Masa Depan. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Kanada, R., & Zulkipli. (2024). Perencanaan Pendidikan: Kajian Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana (Prenada Media).
Kusumah, W., & Alawiyah, T. (2021). Guru Penggerak: Mendorong Gerak Maju Pendidikan Nasional. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Lembong, J. M., Lumapow, H. R., & Rotty, V. N. J. (2023). Implementasi Merdeka Belajar Sebagai Transformasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 765–777.
Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran Ips. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 67.
Muktamar, A., Yusri, H., Reski Amalia, B., Esse, I., & Ramadhani, S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menyelami Penerapan Proyek P5 untuk Membentuk Karakter Siswa. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), 5.
Nasution, S. W. R., Nasution, H. N., & Fauzi, R. (2022). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Pekalongan: NEM.
Nurjanah, E. A., & Mustofa, R. H. (2024). Transformasi Pendidikan: Menganalisis Pelaksanaan Implementasi Kurikulum Merdeka pada 3 SMA Penggerak di Jawa Tengah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 69–86.
Ristiana, H., Widodo, J., Wahyudin, A., & Suminar, T. (2017). Peran Program Sekolah Penggerak dalam Menghadapi Transformasi Global. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 6(1), 337–340.
Rosmana, P., Iskandar, S., Ayuni, F., Hafizha, faiza, Fireli, P., & Devi Ranisa. (2023). Kesiapan Sekolah Dalam Proses Penerapan Kurikulum Merdeka Di SD. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, Vol.3, 3161–3172.
Sazili, Zufiyardi, & Ekaputri, Y. (2016). Analisis Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Sikap Sosial Perseta Didik Melalui Pembelajaran IPS TerpaduDi SMPN 21 Kota Bengkulu. Jurnal Multidisiplin Dehasen, 3(3), 101–108.
Sutisnawati, A., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila P5 di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3), 1057–1069.
Tsuraya, F. G., Azzahra, N., Azahra, S., & Maharani, S. P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Sekolah Penggerak. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 179–188.
Yulianto, H. (2023). Paradigma Transformasi Sistem Pendidikan: Perspektif Fasilitator Sekolah Penggerak. Solok: Sagusatal Indonesia.