IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION IN INTEGRATED ISLAMIC KINDERGARTEN CITY OF PALEMBANG
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze character education in the Integrated Islamic Kindergarten in Palembang and the factors that influence the implementation of character education in the Integrated Islamic Kindergarten in Palembang. This type of research is qualitative research. The data collection technique used interview, observation, and documentation techniques. In contrast, the data analysis technique adopted an interactive pattern developed by Milles and Huberman: data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of these findings are that the implementation of character education in the IT Kindergarten in Palembang City is by forming and educating children to become children with character, including parenting patterns (Hadanah), role models, and habituation. Then, the factors influencing the implementation of Character Education are the educational background of teachers, available budget, facilities, infrastructure, the government as a policy maker, and schools, in this case, kindergartens. Parents as the first shaper of the child's character, and the community or environment that reflects the application of culture and national character in everyday life. The success of character education will be triumphant when all elements carry out their respective functions properly.
Article Details
How to Cite
Padli, P., Khadijah, N., & Hawi, A. (2022). IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION IN INTEGRATED ISLAMIC KINDERGARTEN CITY OF PALEMBANG. Conciencia, 22(1), 33-48. https://doi.org/10.19109/conciencia.v22i1.13744
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Padli, P., Khadijah, N., & Hawi, A. (2022). IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION IN INTEGRATED ISLAMIC KINDERGARTEN CITY OF PALEMBANG. Conciencia, 22(1), 33-48. https://doi.org/10.19109/conciencia.v22i1.13744
References
Abdul, M., & Andayani, D. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Agus Zaenul Fitri. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah. Ar-Ruzz Media.
Al-Ghazali, I. (2008). Ringkasan ihya’ulumuddin. Akbar Media.
Alex Hadi Prajitno. (2014). Pendidikan Karakter. Pendidikankarakter.Com. https://www.pendidikankarakter.com/
Creswell, J. W. (2008). Planning, conducting and evaluating quantitative ad quantitative research. Educational Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc.
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 1025–1034.
Gaffar, F. (2010). Pendidikan Karakter Berbasis Islam.(disampaikan Pada Workshop Pendidikan Karakter Berbasis Agama). Yogyakarta.
Idi, A. (2015). Etika Pendidikan; Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Raja Grafindo Persada.
Juwariyah. (2010). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Dalam Al-Qur’an. Teras.
Kertajaya, H. (2010). Grow with character: The model marketing. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 13.
Marzuki. (2015). Pendidikan Karakter Islam. Bumi Aksara.
Megawangi, R. (2004). Pendidikan karakter solusi yang tepat untuk membangun bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation.
Mulyasa, E. (2011). Memahami dan Memaknai Pendidikan Karakter. Nusantara Education Review, 5(1), 9.
Munir, A. (2010). Pendidikan karakter: Membangun karakter anak sejak dari rumah. Yogyakarta: Pedagogia.
Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.
Nadlifah. (2015). Revitalisasi Pendidikan Karakter Di PAUD terpadu Aisyah Nuraini Yogyakarta. Al-Athfall: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 51–68. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/alathfal/article/view/1088
Pendidikan Nasional, M. (2010). Undang Undang No 20 tahun 2003 tentang system pendidikan Nasional.
Rachman, M. F. (2011). Islamic Parenting. Erlangga.
Russell, W. (1949). Edward L. Thorndike, 1874-1949. Teachers College Record, 51(1), 26–28.
Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2013). Pendidikan karakter: pendidikan berbasis agama & budaya bangsa. Pustaka Setia.
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.
Wening, S. (2012). Pembentukan karakter bangsa melalui pendidikan nilai. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1).
Agus Zaenul Fitri. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah. Ar-Ruzz Media.
Al-Ghazali, I. (2008). Ringkasan ihya’ulumuddin. Akbar Media.
Alex Hadi Prajitno. (2014). Pendidikan Karakter. Pendidikankarakter.Com. https://www.pendidikankarakter.com/
Creswell, J. W. (2008). Planning, conducting and evaluating quantitative ad quantitative research. Educational Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc.
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 1025–1034.
Gaffar, F. (2010). Pendidikan Karakter Berbasis Islam.(disampaikan Pada Workshop Pendidikan Karakter Berbasis Agama). Yogyakarta.
Idi, A. (2015). Etika Pendidikan; Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Raja Grafindo Persada.
Juwariyah. (2010). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Dalam Al-Qur’an. Teras.
Kertajaya, H. (2010). Grow with character: The model marketing. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 13.
Marzuki. (2015). Pendidikan Karakter Islam. Bumi Aksara.
Megawangi, R. (2004). Pendidikan karakter solusi yang tepat untuk membangun bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation.
Mulyasa, E. (2011). Memahami dan Memaknai Pendidikan Karakter. Nusantara Education Review, 5(1), 9.
Munir, A. (2010). Pendidikan karakter: Membangun karakter anak sejak dari rumah. Yogyakarta: Pedagogia.
Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.
Nadlifah. (2015). Revitalisasi Pendidikan Karakter Di PAUD terpadu Aisyah Nuraini Yogyakarta. Al-Athfall: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 51–68. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/alathfal/article/view/1088
Pendidikan Nasional, M. (2010). Undang Undang No 20 tahun 2003 tentang system pendidikan Nasional.
Rachman, M. F. (2011). Islamic Parenting. Erlangga.
Russell, W. (1949). Edward L. Thorndike, 1874-1949. Teachers College Record, 51(1), 26–28.
Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2013). Pendidikan karakter: pendidikan berbasis agama & budaya bangsa. Pustaka Setia.
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.
Wening, S. (2012). Pembentukan karakter bangsa melalui pendidikan nilai. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1).