The Effectiveness Of Assure Model Using The Listening TeamMethod In Increasing Learning Motivation On Tajwid Law Material
DOI:
https://doi.org/10.19109/w40q7840Keywords:
Assure, Listening team Method;, MotivationAbstract
This study aims to explore the effectiveness of the ASSURE learning modelin increasing student motivation in the subject matter of tajwid law. Thisresearch is important to be researched to provide knowledge to all educators or readers about a learning model and method that can encourage the growthof student motivation in studying PAI. This study uses a qualitativeapproach and an analytic descriptive method. Data collection techniquesinclude observation to explore the learning process, interviews to obtain dataon student learning characteristics and teacher teaching methods, anddocumentation to find relevant data according to research. The researchsubjects were students and teachers of PAI subjects. The results showed thatthe use of the ASSURE learning model for Tamansiswa Rancaekek HighSchool students with the listening team method was able to increase studentlearning motivation, which can be seen from the students' activeness inanswering questions, the suitability of answers to questions, and providingexplanations based on what students have understoodReferences
Alimron, Alimron., Syarnubi, Syarnubi., & Maryamah, Maryamah. (2023). Character Education Model in Islamic Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 15(3).
Ali, Muhammad., & Syarnubi Syarnubi. (2020). Dampak Sertifikasi Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru (Studi Pemetaan (Pk) Gpai On-Line Tingkat Sma/Smk Provinsi Sumatera Selatan. Tadrib, 6(2), 141–158.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodelogi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.
Arisca, Lestari., Karoma, Karoma., Syarnubi, Syarnubi., & Ahmad Syarifuddin. (2020). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pai Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Di Smp Negeri 06 Palembang. Junal PAI Raden Fatah, 2(3).
Ballanie, Novia., Dewi, Mutia., & Syarnubi Syarnubi. (2023). Internalisasi Pendidikan Karakter Pada Anak Dalam Bingkai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, 1(1).
Budiman, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran ASSURE dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas V SD Negeri 177 Bengkulu Utara. IAIN Bengkulu.
Darlis, N., & Adyna Movitaria, M. (2021). Penggunaan Model Assure Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4).
Darmawan, D. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. Remaja Rosdakarya.
Evanirosa, Bagenda, C., Hasnawati, Annova, Fauzana, Azizah, K., Nursaeni, Maisarah, Asdiana, Ali, R., Shobri, M., & Adnan, M. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan. Bandung, CV Media Sains Indonesia.
Fahriansyah, F. (2023). Pengembangan Model desain Pembelajaran ASSURE pada Mata Pelajaran Seni Budaya dan Keterampilan di SMP Islamiyah Sawangan. Jurnal Perspektif, 1(1).
Fauzi, Muhammad., Andriani, Hasty., Romli, & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Budaya Belajar Santri Berprestasi Di Pondok Pesantren. International Education Conference FITK, 1(1).
Fauzi, Muhammad., Andriani, Hasty., & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Budaya Belajar Santri Berprestasi di Pondok Pesantren. In Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 140–147.
Febriyanti, Eka., Ismail, Fajri., & Syarnubi, Syarnubi. (2022). Penanaman Karakter Peduli Sosial Di Smp Negeri 10 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 39–51.
Fitriyani, Dwi, Ema., Mansur, Abu., & Syarnubi, Syarnubi. (2020). Model Pembelajaran Pesantren dalam Membina Moralitas Santri di Pondok Pesantren Sabilul Hasanah Banyuasin. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1), 103–116.
Gafur, A. (2012). Desain Pembelajaran: Konsep, Model, dan Aplikasinya dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran. Penerbit Ombak.
Hartati, Jusmeli., Achadi, Wasith., Syarnubi, Syarnubi., & Muhammad, M. N. (2022). Hubungan Prokrastinasi dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam FITK UIN Raden Patah Palembang. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 5(4), 612.
Harto, Kasinyo., & Syarnubi, Syarnubi. (2018). Model pengembangan pembelajaran PAI berbasis living values education (LVE). Tadrib :Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 3.
Hawi, Akmal., & Syarnubi, Syarnubi. (2018). Remaja Pecandu Narkoba: Studi Tentang Rehabilitasi Integratif di Panti Rehabilitasi Narkoba Pondok Pesantren Ar-Rahman Palembang. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 99–119.
Heinich, Smaldino, Molenda, & Russel. (1996). Instructional Median and Tecnilogies for Learning 5 ed. Prentice Hall.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Khasani, C., & Ma’ruf, A. (2020). Metode Listening Team Melvin L Silberman dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Mu’allim Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).
Khobir, A. (2019). Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi. FORUM TARBIYAH, 7(1).
Kurniawati, F. (2017). Penerapan Langkah-langkah Model ASSURE Dalam Pemilihan Media MAta pelajaran IPA Oleh Guru SD Negeri Kelas Rendah SE-Kecamatan Seyegan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Lola Fadhillah. (2020). Penerapan Metode Personifikasi dalam Meningkatkan Kemampuan Melafalkan Huruh Hijaiyah Siswa Kelas VIII.9 di SMP Negeri 40 Palembang. UIN Raden Fatah Palembang.
Lubis, M. I. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Learning Listening Team Terhadap Pemahaman Siswa di Sekolah Menengah Atas Negri 1 Kuantan Singingi. Kutubkhanah, 17(2).
Malta, Malta., Syarnubi Syarnubi, & Sukirman Sukirman. (2022). Konsep Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Ibrahim Amini. Junal PAI Raden Fatah, 4(2).
Mardhiyah, R. H., & Aldriani, S. N. F. (2021). Model-model Pembelajaran yang Disarankan untuk Tingkat SMK dalam Menghadapi Abad 21. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1).
Martina, Martina., Khodijah, Nyayu., & Syarnubi, Syarnubi. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Tulung Selapan kabupaten OKI. Junal PAI Raden Fatah, 1(2), 164.
Misyuraidah, Misyuraidah, & Syarnubi, Syarnubi. (2017). Gelar Adat Dalam Upacara Perkawinan Adat Masyarakat Komering di Sukarami Ogan Komering Ilir Sumatera Selatan. Intizar, 23(2).
Muzakki, A., Zainiyati, H. S., Rahayu, D. C., & Khotimah, H. (2021). Desain Pembelajaran Model ASSURE Berbasis Multimedia pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1).
Nurahman, Nurahman., Oviyanti, Fitri., & Syarnubi Syarnubi. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Ekstrakulikuler dengan Keaktifan Siswa dalam Berdiskusi di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(2), 166–175.
Nurainiyah. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1).
Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Wade Group.
Pribadi, B. A. (2011). Model ASSURE untuk Mendesain Pembelajaran Sukses.
Qoriah Rasidi, T. (2012). Implementasi Desain Pembelajaran Assure Model Pada Mata Pelajaran Pai dengan Materi Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan Umayyah dan Abbasiyah. Attulab: Islamic Religion Teaching and Learning.
Rahmah, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam- Tinjauan epistimologi dan isi materi. Jurnal Eksis, 8(1).
Ramayulis. (2005). Metodelogi Pembelajaran Agama Islam. Alam Mulia.
Ruqaiyah, & Syah Putra, R. (2021). Pendidikan Sebagai Investasi Sumber Daya Manusia. Aceh 2021: Sumber Daya Alam Dan Politik.
Sari, Ema. Indira., Sukardi, Ismail., & Syarnubi, Syarnubi. (2020). Hubungan Antara Pemanfaatan Internet sebagai Media Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), 202–216.
Selvia, E. (2021). Manajament Sumber Daya Manusia dan Guru dalam Meningkatkan Kretaivitas Pembelajaran di Sekolah dsar Islam terpadu Ummi Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.
Silberman, M. L. (2014). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nuansa Cendekia.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukirman, Sukirman., Baiti, Masnun, Syarnubi, Syarnubia., & Fauzi, Muhammad. (2023). Konsep Pendidikan Menurut Al-Ghazali. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(3), 450.
Sukirman, Sukirman., Masnun, Baiti., & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Isu Kekerasan dalam Hak Asasi Manusia. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 433–448.
Sutarmizi, Sutarmizi., & Syarnubi, Syarnubi. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Rumpun PAI di MTs Mu’alimunislamiyah Kabupaten Musi Banyuasin. Tadrib, 8(1), 56–74.
Syarnubi, Syarnubi. (2020). Pendidikan Karakter Pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. Phd Diss., Uin Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, Syarnubi. (2023). Hakikat Evaluasi Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pai Raden Fatah, 5(2), 469.
Syarnubi, Syarnubi., & Ahmad Syarifuddin Sukirman Sukirman. (2023). Curriculum Design For The Islamic Religious Education Study Program In The Era Of The Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 15(4).
Syarnubi, Syarnubi., Alimron, Alimron, & Muhammad, Fauzi. (2022). Model Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi. Palembang: Cv. Insan Cendekia.
Syarnubi, Syarnubi., Fauzi, Muhammad., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., … Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, Vol 1(1), 113.
Syarnubi, Syarnubi. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam Dan Problematika: Studi Kasus Di Fakultas Dakwah Uin-Suka Yogyakarta. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 151–178.
Syarnubi, Syarnubi. (2019a). Guru Yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekonomi, Hukum, dan Agama (Kajian Uu No.14 Tahun 2005 Guru Dan Dosen). Jurnal Pai Raden Fatah, 1(2), 25.
Syarnubi, Syarnubi. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas Iv Di Sdn 2 Pengarayan. Tadrib :Jurnal Pai Raden Fatah, 1, Hlm. 8.
Syarnubi, Syarnubi. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal Pai Raden Fatah, 4(4), 375–395.
Ulfa, M., & Saifuddin. (2018). erampil Memilih dan Menggunakan Metode Pembelajaran. Suhuf, 30(1).
Wulandari, Yuniar, Misdar, Muh., & Syarnubi, Syarnubi. (2021). Efektifitas Peningkatan Kesadaran Beribadah Siswa Mts 1 Al-Furqon Pampangan Kecamatan Pampangan Kabupaten Ogan Komering Ilir. Junal PAI Raden Fatah, 3(4).
Yanti, Santi. Hajri., Hawi, Akmal., & Syarnubi, Syarnubi. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Firing Line Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII di SMP N Sukaraya Kecamatan Karang Jaya Kabupaten Musi Rawas. Jurnal PAI Raden Fatah, vol 3(1), 55–65.
Zaini, H., Munthe, B., & Aryani, S. A. (2007). Strategi Pembelajaran Aktif. CTSD (Center for Teaching Staff Deveopment). Institut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Zulvia, T. (2013). Pembelajaran berbasis student-centered learning pada materi pendidikan agama Islam. Al-Ta-Lim Journal, 20(1).