The Preaching Psychology Approach In Handling Student Individualism
DOI:
https://doi.org/10.19109/m7m9zd94Keywords:
Psycology Approach, Student, IndividualismeAbstract
The psychological approach to preaching is one approach that can be used among teenagers. For this reason, this research aims to use a preaching psychology approach in dealing with the problem of student individualism as a result of developments in science and technology. The research method used is a qualitative method with a descriptive analysis approach. Data was collected through observation, in-depth interviews, with the Miles and Huberman model as a data analysis technique. The results of the research show that the preaching psychology approach is an approach that can be used to deal with student individualism by understanding perceptions. The stages of understanding perception carried out are understanding perceptions about social life, providing the social environment as an experience. With the right knowledge and experience, they will slowly shape their personality and not be easily swayed.References
Ali, Muhammad., & Syarnubi, Syarnubi. (2020). Dampak Sertifikasi Terhadap Kompetensi Pedagodik Guru (Studi Pemetaan (Pk) Gpai On-Line Tingkat Sma/Smk Provinsi Sumatera Selatan. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama ISlam, 6(2).
Alimron, Alimron., Syarnubi, Syarnubi., & Maryamah, Maryamah. (2023). Character Education Model in Islamic Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 15(3).
Amalia, S. N. (2022). Pendekatan Psikologi Dakwah pada Masyarakat Individualisme. Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 8(2), 84–94.
Amin, S. M. (2010). Bimbingan dan Konseling Islam. Amzah.
Arif, M. (2015). Individualisme Global di Indonesia (Studi Tentang Gaya Hidup Individualis Masyarakat Indonesia di Era Global). STAIN Kediri Press.
Arisca, Lestari, Syarnubi, Syarnubi. (2020). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru PAI Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa di SMP Negeri 06 Palembang." 295-308. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(3), 295–308.
Ballanie, Novia., Dewi, Mutia., & Syarnubi Syarnubi. (2023). Internalisasi Pendidikan Karakter pada Anak dalam Bingkai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, 1(1).
auzi, Muhammad., Andriani, Hasty., & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Budaya Belajar Santri Berprestasi Di Pondok Pesantren. International Education Conference FITK, 1(1).
Febriani, M. (2019). Indonesian Journal Of Educational Counseling Peningkatan Perilaku Prososial Siswa melalui Konseling. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(3), 293–300. https://doi.org/10.30653/001.201933.113
Febriyanti, Eka., Ismail, Fajri., & Syarnubi, Syarnubi. (2022). Penanaman Karakter Peduli Sosial di Smp Negeri 10 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 39–51.
Fitriyani, Ema. Dwi., Mansur, Abu., & Syarnubi, Syarnubi. Model Pembelajaran Pesantren dalam Membina Moralitas Santri di Pondok Pesantren Sabilul Hasanah Banyuasin. Jurnal Pendidikan Agama Islam UIN Raden Fatah Palembang, 2, hlm. 105.
Hamid, A. (2022). Dakwah Movement on Psychological Paradigm. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 13(1), 248–262. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v14i1.2732
Hardiansyah, H. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Selemba Humanika.
Hartati, Jusmeli., Achadi, W., Syarnubi, Syarnubi., & Muhammad, M. N. (2022). Hubungan Prokrastinasi dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam FITK UIN Raden Patah Palembang. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 5(4), 612.
Harto, Kasinyo & Syarnubi, Syarnubi. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran PAI Berbasis Living Values Education (LVE).
Hawi, Akmal., & Syarnubi, Syarnubi. (2018). Remaja Pecandu Narkoba: Studi Tentang Rehabilitasi Integratif di Panti Rehabilitasi Narkoba Pondok Pesantren Ar-Rahman Palembang. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 99–119.
Kholili, H. (2009). Beberapa Pendekatan Psikologi dalam Dakwah. Cv. Amanah.
Malta, Malta., Syarnubi Syarnubi, & Sukirman Sukirman. (2022). Konsep Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Ibrahim Amini. Junal PAI Raden Fatah, 4(2).
Martina, Martina, Nyayu Khodijah, and Syarnubi. Syarnubi. (2019). “Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten OKI.” Jurnal PAI Raden Fatah, Vol 1(2), 164–180.
Miles, M. B., A.M, H., & J., S. (2014). No TQualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3itle. Sage Publications.
Misyuraidah, Misyuraidah, & Syarnubi, Syarnubi. (2017). Gelar Adat dalam Upacara Perkawinan Adat Masyarakat Komering di Sukarami Ogan Komering Ilir Sumatera Selatan. Intizar, 23(2).
Najwa, N., Abd, H., Abdullah, A., Muhamad, S. N., & Hamdan, M. N. (2019). Pendekatan Psikologi Dakwah dalam Menangani Masalah Saudara Baru. Pesatuan Ulama Malaysia Muslim Scholar: Seminar Serantau Dakwah Dalam Masyarakat Majemuk, October.
Nurahman, Nurahman., Oviyanti, Fitri., & Syarnubi Syarnubi. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Ekstrakulikuler dengan Keaktifan Siswa dalam Berdiskusi di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(2), 166–175.
Nurhidayah, M. (2013). Kredibilitas Juru Dakwah Sebagai Jomunikator. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 12(24). https://doi.org/https://doi.org/10.18592/alhadharah.v12i24.1758
Puspianto, A. (2020). Strategi Dakwah pada Masyarakat Kota. An-Nida: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 9(1).
Rubino. (2029). Mengatasi Pecandu Narkoba ( Pendekatan Psikologi Dakwah ). Jurnal An-Nadwah, 25(2), 119–132.
Salim, A. (2017). Peran dan Fungsi Da’i dalam Perspektif Psikologi Dakwah. Jurnal Al-Hikmah: Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan BUdaya, 9(14), 92–107.
Sari, Ema. Indira., Sukardi, Ismail., & Syarnub, Syarnubii. (2020). Hubungan Antara Pemanfaatan Internet Sebagai Media Pembelajaran Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), hlm 205.
Sham, F. M. (2015). Kemahiran Psikologi Dakwah kepada Golongan Remaja. Al-Hikmah, 7(1), 95–101.
Sugiyono. (2006). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukirman, Sukirman, Baiti, Masnun., & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Konsep Pendidikan menurut Al-Ghazali. Jurnal PAI Raden Fatah, vol 5(3), 451–469.
Sukirman, Sukirman., Masnun, Baiti., & Syarnubi, Syarnubi. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Isu Kekerasan dalam Hak Asasi Manusia. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 433–448.
Sutarmizi, Sutarmizi., & Syarnubi, Syarnubi. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Rumpun PAI di MTs Mu’alimunislamiyah Kabupaten Musi Banyuasin. Tadrib, 8(1), 56–74.
Sofyan, F. A., Sartono, E., Badaruddin, K., Fauzi, M., Syarnubi, S., Oviyanti, F., ... & Sukirman, S. (2024, April). Analysis of Higher-Order Thinking Skill (HOTS) of Madrasah Ibtidaiyah students in solving open-ended mathematics problems. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.
Syarnubi, Syarnubi. (2019a). Guru Yang Bermoral Dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekonomi, Hukum Dan Agama (Kajian Terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1).
Syarnubi, Syarnubi. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Religiulitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengayaran. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 89.
Syarnubi, Syarnubi. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss., UIN Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, Syarnubi., & Ahmad Syarifuddin Sukirman Sukirman. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 15(4).
Syarnubi, Syarnubi., Alimron, Alimron., & Muhammad, Fauzi. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. CV. Insan Cendekia.
Syarnubi, Syarnubi., Fauzi, Muhammad., Anggara, Baldi., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., Oktarima, Y., & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, vol 1(1), 113.
Syarnubi Syarnubi. (2016). Manajemen Konflik dalam Pendidikan Islam dan Problematika: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-Suka Yogyakarta. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 151–178.
Syarnubi Syarnubi. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4).
Syarnubi Syarnubi. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.
Wulandari, Yuniar., Misdar, Muh., & Syarnubi, Syarnubi. (2021). Efektifitas Peningkatan Kesadaran Beribadah Siswa MTS Al-Furqon Pampangan Kecamatan Pampangan Ogan Komering Ilir. Junal PAI Raden Fatah, 3(no.4), 406.
Yanti, Santi. Hajri., Hawi, Akmal., & Syarnubi, Syarnubi. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Firing Line Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII di SMP N Sukaraya Kecamatan Karang Jaya Kabupaten Musi Rawas. Jurnal PAI Raden Fatah, vol 3(1), 55–65.