Implementation of Religious Moderation in Islamic Religious Education Learning at SMK N 1 Surakarta

Authors

  • Inez Yuliane Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muhtoharrun Jinan Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.19109/y08cvx64

Keywords:

Religious Moderation, Islamic Education

Abstract

The purpose of this study is to understand how the moderation programme is implemented at SMK N 1 Surakarta Indonesia through PAI learning. This research uses a descriptive research design, which analyses some secondary data which includes literature, books, journals, and scientific works related to data moderation at SMK N 1 Surakarta. The results of the study, the concept of moderation in general at SMK N 1 Surakarta can be explained through the PAI learning process. School efforts in implementing moderation programmes through the use of media, such as websites and social media, show the active involvement of students in assessing literacy products. Moderation through the use of media, such as websites or social media, shows students' active participation in evaluating literacy products.

References

Aziz, A. A., Masykhur, A., Anam, A. K., Muhtarom, A., Masudi, I., & Duryat, M. (2019). Implementasi Moderasi Beragama Dalam Pendidika Islam.

Arifudin, O. ((2023)). Pendampingan Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Submit Jurnal Ilmiah Pada Open Journal System . Jurnal Bakti Tahsinia, 1(1), 50-58.

Chadijah, S. (2022). Interferensi bahasa dalam komunikasi massa Dedi Mulyadi di channel Youtube Kang Dedi Mulyadi n. Jurnal Bisnis, 10(01), 140-152.

Chadijah, S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(1), 125-137.

Haris, I. (2023). Pengenalan Teknis Penggunaan Software Turnitin Dan Mendeley Dekstop Untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa Baru. Journal Of Human And Education (JAHE), 3, no. 2:172-178.

Harismawan, A. A., Alhawawi, M. H., Nurhayati, B., & Muflich, M. F. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran PAI. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(3), 291-305.

Kartika, I. (2018). The Relationship Between Jigsaw Cooperative Learning Method And Parents Attention With English Learning Achievement Student In Public Junior High School 4 Bogor. 2 Nd English Language and Literature International Conference (ELLiC),, 2(2), 313-320.

Kementerian Agama RI. (2019). Gerak Langkah Pendidikan Islam Untuk Moderasi Beragama. Jakarta: Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI bekerja sama dengan Indonesian Muslim Crisis Center (IMCC).

Mayasari, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Nilai Melalui Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa. Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil) 1, no 1: 47-59.

Nazib, F. M. (2024). Implementasi Moderasi Beragama Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 245-251.

Nurmaliyah, Y. Implementasi Moderasi Beragama dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Waskito Ciputat (Bachelor's thesis, FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Ulfah, U. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik . Jurnal Tahsania, 1(1), 92-100.

Wahyuni, R. S. (2021). Analisis Penggunaan Campur Kode Komentar Warganet Dalam Media Sosial Facebook . Jurnal Teknologik , 1(2).

Abdillah, Masykuri. 2019. “Meneguhkan Moderasi Agama”, dalam http:// http://graduate.uinjkt.ac.id/

Dirga Maulana. 2019. “Transmisi Radikalisme Agama”, dalam https://ppim.uinjkt.ac.id/artikel/transmisi-radikalisme-agama/ 27 September 2019

Fath, Amir Faishol.2012. "Pemikiran Moderat Dalam Tafsir Al-Qur'an", dlm. Achmad Satori Ismail et. al., Islam Moderat Menebar Islam Rahmatan lil ‘Alamin. Jakarta: Pustaka Ikadi

Hasan, Moh Mahrus. 2019. “Urgensi Desiminasi Moderasi Beragama untuk Guru Agama”, dalam https://radarjember.jawapos.com/2019/05/04/urgensidesiminasi-moderasi-beragama-untuk-guru-agama/

Islam, Tazul. “Islamic Moderation” in Perspectives: A Comparison Between Oriental and Occidental Scholarships, International Journal of Nusantara Islam, Vol. 03 No.02- 2015, 69–78

Kementerian Agama. 2018. Tafsir al-Qur’an. Jakarta: LPMQ

Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 7272 Tahun 2019 Tentang Pedoman Implementasi Moderasi Beragama Pada Pendidikan Islam

Permendikbud Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi dan Kompetensi Dasar

Sahlan, Mohammad. 2019. “Radikalisme Agama di Indonesia”, dalam https://www.nu.or.id/post/read/78246/radikalisme-agama-di-indonesia

Shihab, M. Quraish.1996. Wawasan Al-Qur'an: Tafsir Maudhu‘i Atas Pelbagai Persoalan Umat. Bandung: Penerbit Mizan.

Suryadi, Rudi Ahmad. “Visi dan Paradigma Pendidikan Agama Islam”, Jurnal Edukasi Vol. 04, Nomor 02, November 2016: 253-276

Tim Redaksi. 2019. “Strategi Moderasi Antar Umat Beragama”, dalam https://www.nu.or.id/post/read/93454/strategi-moderasi-antarumat-beragama

Ushama, Thameem. “Is Islam a Religion of Moderation or Extremism? A Study of Key Islamic Teachings”, Asian Social Science International Journal Vol.10 No.8, 2014, p. 184

Alawi, H., & Ma’rif, M. A. (2021). Implementasi Nilai Islam Moderat Melalui Pendidikan Berbasis Multikultural. Journal of Research and Thought on Islamic,4(2), 214–230. http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/jrtie/article/view/2037/pdf

Albana, H. (2023). Implementasi Pendidikan Moderasi Beragama di Sekolah Menengah Atas. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 9(1), 49–64. https://doi.org/10.18784/smart.v9i1.1849

Chadidjah, S., Kusnayat, A., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI: Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar Menengah dan Tinggi. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 114–124. https://doi.org/10.51729/6120

Chadidjah, S., Kusnayat, A., Ruswandi, U., & Syamsul Arifin, B. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran Pai. Al-Hasanah: Islamic Religious Education Journal, 6(1), 114–124. https://doi.org/10.51729/6120Chadijah, S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI(Tinjauan Analisis pada Pendidikan Dasar,Menengah dan Tinggi). Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 115.

Chrisantina, V. S. (2021). Efektifitas Model Pembelajaran Moderasi Beragama dengan Berbasis Multimedia pada Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Edutrained: Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 5(2), 79–92. https://doi.org/10.37730/edutrained.v5i2.15

Sumarto, S. (2021). Implementasi Program Moderasi Beragama Kementerian Agama RI. Jurnal Pendidikan Guru, 3(1), 1–11. http://repository.iaincurup.ac.id/633

Safithri, A., & Shiddiqi, H. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi dan Toleransi Antar Umat Beragama dalam Menciptakan Kerukunan Masyarakat di Kota Pontianak Kalimantan Barat. Al Fuadiy: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(1), 13–26. https://doi.org/10.55606/af.v4i1.7

Rudiarta, I. W. (2023). Strategi Pembelajaran Dalam Internalisasi Nilai Moderasi Beragama Pada Pasraman di Kota Mataram. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 14(1), 13–27. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v14i1.545

Downloads

Published

30-12-2024

How to Cite

Implementation of Religious Moderation in Islamic Religious Education Learning at SMK N 1 Surakarta. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 973-979. https://doi.org/10.19109/y08cvx64