The Effect of Islamic Religious Education Teachers on Improving Student Behaviour and Personality at SMP Muhammadiyah 8 Surakarta
DOI:
https://doi.org/10.19109/5x5a2e59Keywords:
Influence of PAI, Teachers Behavior, Student PersonalityAbstract
The influence of Islamic religion teachers in changing the behaviour and personality of students at SMP Muhammadiyah 8 Surakarta and the efforts of Islamic religion teachers as a means of motivation, directing, analysing. Responsible for shaping the character, knowledge, faith and commitment of students. Islamic Religious Education (PAI) should be used as a means to teach noble morals to children by placing Islamic Religious Teachers (PAI) as teachers and providing appropriate methods and media related to Islamic religion. Factors that help and hinder student character building at SMP Muhammadiyah 8 Surakarta come from teachers, parents, peers, and the environment in the community.References
Amini, N. R., Naimi, N., & Lubis, S. A. S. (2019). Implementasi Kurikulum Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam Meningkatkan Sikap Religiusitas Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2).
Aziz, J. A. (2017). Self Regulated Learning Dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 81–107. https://doi.org/10.14421/jpai.2017.141-06
Fauzi, M., Lestari, A. R. S., & Ali, M. (2023). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, 2(1), 108–122.
Kusuma, D. (2012). Pendidikan Karakter. Rosdakary.
Rusman, & Kurniawan, D. (n.d.). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi : Mengembangkan profesionalitas guru. Jakarta : Rajawali Pers, 2013.
Sani, R. A. (2016). Penilaian Autentik. Bumi Aksara.
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Press.
Syarnubi. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial Budaya, Ekonomi, Hukum, dan Agama. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.
Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya (eds.)). Anugrah Jaya.
Syarnubi, Alimron, & Sukirman. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(4).
Syarnubi, S. (2019b). Guru Yang Bermoral Dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekonomi, Hukum Dan Agama (Kajian Terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1).
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss., UIN Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 469.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. CV. Insan Cendekia.
Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., Maryamah, M., & Rohmadi, R. (2024). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings, 3058(1).
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., Oktarima, Y., & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, vol 1(1), 113.
Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.
Syarnubi Syarnubi. (2016). Manajemen Konflik dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 1.
Syarnubi Syarnubi. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas Iv Di Sdn 2 Pengarayan. Tadrib :Jurnal PAI Raden Fatah, 1, hlm. 8.
Syarnubi Syarnubi. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi Dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Junal PAI Raden Fatah, 4(4).