Madrasah Head Strategies In Implementing The Independent Curriculum Atman Batu Bara

Authors

  • Ridho Khairul Azizi Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mesiono Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Makmur Syukri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.19109/rp9n1n69

Keywords:

Strategy, Head of Madrasah, Merdeka Curriculum

Abstract

This study aims to analyze the madrasah head's strategy in implementing the Merdeka Curriculum at MAN Batu Bara, focusing on the understanding of the madrasah head and teachers, strategic implementation steps, and competence in using technology. The research method used is qualitative with a Phenomenological approach. Data were collected through in-depth interviews and observations of the madrasah head, teachers, students and related documentation. The results showed that the level of understanding of madrasah principals and teachers about the concept and objectives of Merdeka Curriculum is relatively high, which is reflected in the implementation of daily learning practices. Strategic steps such as the formation of a curriculum development team, intensive training, and adjusting the madrasah's vision and mission are key to successful implementation. In addition, the competence in using technology by madrasah principals and teachers has supported the effectiveness of teaching based on the Merdeka Curriculum, although there are challenges in adopting technology by a small number of teachers.

References

Ahmad, M. Y., Arisanti, D., Nasution, R. (2017). Strategi Kepala Madrasah Dalam Mewujudkan Madrasah Unggulan Di MIN 3 Simpang Tiga Kecamatan Bukit Raya Kota Pekanbaru . Jurnal Al-hikmah, 14(2), 136-159.

Ambarwati, D., Wibowo, U., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184.

Banun, S., Yusrizal, & Usman, N. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4, 11.

Fauzi, M., Lestari, A. R. S., & Ali, M. (2023, December). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK (Vol. 2, No. 1, pp. 108–122).

Hadi, M., Djailani A.R, Ibrahim, S. (2014). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Min Buengcala Kecamatan Kuta Baro Kab Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(2), 40- 48.

Hamidah. D., Julkifli. (2021). Kepala Sekolah Sebagai Administrator Dan Supervisor Di Lingkungan Sekolah. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 38-45.

Irhamsyah, T. (2023) Kebijakan Umum Implementasi Merdeka Belajar. At-Tabayyun: Jurnal Hukum, Ekonomi dan Pendidikan Islam, 6(2), 70-81.

Kasmawati, Mus, A. R., Halim, A., Bunyamin, A. (2022). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mendukung Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Idaarah, VI(2), 250-273.

Komarudin, Siregar, D. R. S., Zahruddin, Maftuhah. (2022). manajemen strategi dalam lembaga pendidikan, Yasin, 2(5), 680-694.

Martanti, R. (2024). strategi kepala sekolah dalam membina kinerja guru program sekolah penggerak di sman 15 tanjung jabung barat. Repository Universitas Jambi.

Maryatin. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Mudarrisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 5(2), 195-221.

Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan). Jurnal Penelitian Keislaman, 14(1), 30-50.

Muat, M., Rahmat, (2024). muatmochammad@gmail.com Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di MI NU Raden Rahmat 95 Pasuruan. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 2(1), 127-141.

Muflihah, A., Haqiqi, A. K (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality 7(2), 48 – 63.

Muhaemin, R. A., Umar, A. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Mathla’ul Huda. Jurnal Pendidikan, 10(2), 199-208.

Mukhtar. (2015). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Smp Negeri Di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 3(3), 103 – 117.

Mulyati, A. (2022). PERAN KEPALA Sekolah Dalam Pendidikan. El-Idarah : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 1-16.

Murni. (2020). Kepemimpinan Kepala Madrasah Di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Mudarrisuna. 10(3), 444-467

Riadi, M., Kamase, J., Mapparenta. (2021). Pengaruh Harga, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Mobil Toyota (Studi Kasus Pada PT. Hadji Kalla Cabang Alauddin). Journal of Management Science (JMS), 2(1) 41-58.

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi, Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., … & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. Internasional Education Conference (IEC) FITK (Vol. 1, No. 1, pp. 112–117.

Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.

Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.

Syarnubi, S. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekomomi, Hukum dan Agama (Kajian Terhadap UU No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.

Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87–103.

Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD diss., UIN Raden Fatah Palembang.

Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.

Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.

Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., & ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No.1). AIP Publishing.

Syarnubi, S., & Fahiroh, S.(2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.

Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.

Tanjung, Z., Abdurrahim, Handoko. (2021). Manajemen Kepala Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bunayya, II(3), 178-185.

Tohet, M., Surianto, S. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Menumbuhkan Budaya Berorganisasi Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 93–99. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4325

Umayah, S. (2015). Upaya Guru dan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah. Mudarrisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 7(2), 259-288.

Yulmawati (2016). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sd Negeri 03 Sungayang. Jmksp Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 1-13.

Downloads

Published

30-06-2024

How to Cite

Madrasah Head Strategies In Implementing The Independent Curriculum Atman Batu Bara. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 417-427. https://doi.org/10.19109/rp9n1n69