The Thought Comparisons Of Two Indonesian Islamic Reformers About Islamic Education; Ahmad Dahlan And Hasyim Asy’ari
DOI:
https://doi.org/10.19109/amwth122Keywords:
Ahmad Dahlan, Hasyim Asy’ari, Indonesian Islamic Reformers, Islamic EducationAbstract
Ahmad Dahlan and Hasyim Asy'ari were reformers of Islamic education in the archipelago who were also founders of pre-independence Islamic organizations. Ahmad Dahlan was the pioneer of the founding of the Muhammadiyah Islamic organization, while Hasyim Asy'ari was the founder of the Nahdlatul Ulama Islamic organization. The purpose of education, according to Ahmad Dahlan, is an effort aimed at giving birth to a generation with high intellectual quality and having high religious knowledge, and ready to always prioritize the welfare of the community. Whereas Hasyim Asy'ari had the view that the most important thing in education is character building. Ethics is the face of education that can determine the dignity and self-esteem of humans. The research used by me belongs to the type of literature study because it relies on literacy sources. I used a qualitative approach and also used a descriptive analysis method when compiling the results of this study.References
AH, H. dan S. (2003). Paradigma Pendidikan Islam Membangun Masyarakat Madani Indonesia. Yogyakarta: Safiria Insania Press.
AM, S. (1996). Interkasi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Press.
Azra, A. (n.d.). “Pembaruan Pendidikan Islam: Sebuah Penganar”. Dalam Marwan Saridjo, Bunga Rampai Pendidikan Islam. Jakarta: Departemen Agama RI.
Dahlan, A. (1923). Kesatuan Hidup Manusia. Yogyakarta: Majelis Taman Siswa.
Dahlan, A. (1942). Peringatan Bagi Sekalian Muslimin (Muhammadiyah). Yogyakarta: PB. Muhammadiyah.
Fauzi, M., Lestari, A.R.S.,&Ali, M. (n.d.). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, Vol.2,(No.1), 108–122.
Freire, P. (2000). Pendidikan Kaum Tertindas. Translated by Otomo Danajaya. Jakarta: LP3ES.
Furqon., A. (1992). Pengantar Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional.
Misrawi, Z. (2010). Hadratussyaikh Hasyim Asy ’Ari Moderasi, Keumatan, dan Kebangsaan. Jakarta: Kompas.
Mu’ti, A. (1999). Konsep Pendidikan KH. Ahmad Dahlan dalam Ruswan Thoyin dan Darmu’in, Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Tokoh Klasik&Kontemporer. Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Pustaka Pelajar.
Rifai, M. (2010). K.H. Hasyim Asy’ari. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.
Sairin, W. (1995). Gerakan Pembaharuan Muhammadiyah. Jakarta: Kompas.
Suwendi. (2004). Sejarah dan Pemikiran Pendidikan Islam. Jakakarta: Raja Grafindo Persada.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.. CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal PendidikanJurnal Pendidikan, 15(4).
Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Anugrah Jaya.
Syarnubi, Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., Oktarima, Y., & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 154–160.
Syarnubi, Mansir, F., Harto, M. E. P. K., & Hawi., A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, vol 7(1), 77–94.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S. (2019a). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.
Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 81–103.
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss., UIN.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi Dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Tilaar, H. (2000). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.
Watt, W. M. (2001). Fundamentalisme Islam dan Modernitas. Terjemahan: Taufik Adnan Amal. Jakarta: Raja Grafindo Persada.