Joyful Learning Metdhod: A Teacher's Effort In Developing Critical Thinking Skills
DOI:
https://doi.org/10.19109/5ync4237Keywords:
Joyful Learning Method, Critical ThinkingAbstract
The purpose of this study was to determine the application of the joyful learning method. This type of research uses descriptive qualitative methods with the subject of 32 students. Data collection techniques are observation, interviews and documentation, and data validation techniques use source tringulation while data analysis includes data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing. The results of this study improve critical thinking skills with the application of joyful learning methods, because from planning the teacher has implemented the learning process well as the teacher has applied, namely 1. Preparing the classroom atmosphere 2. Motivating students to take part in learning 3. Delivering learning objectives, As for the learning implementation stage the teacher applies. The joyful learning method emphasizes the use of approaches that make the learning process more interesting, interactive, and fun for students. With games and discussions in learning, teachers can encourage students to think critically, collaborate, and gain a deeper understanding of the subject matter.References
Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. Proceedings, 1(1), 173–186.
Alamsyah, E., & Ahwa, D. F. (2020). Jurnal Pendidikan Agama Islam Implementasi Metode Joyfull Learning pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. AL-ADABIYAH.
Alucyana, A., & Raihana, R. (2023). Pembelajaran Saintifik dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Memecahkan Masalah pada Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 829–841. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4096
Atiaturrahmaniah, A., Bagus, I., Aryana, P., & Suastra, I. W. (2022). Peran model science , technology , engineering , arts , and math ( STEAM ) dalam meningkatkan berpikir kritis dan literasi sains siswa sekolah dasar. 7(2), 368–375.
Devi, A. D. (2021). Implementasi Teori Belajar Humanisme dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam. 8, 71–84.
Dewi, S. R., & Yusri, F. (2023). Pemahaman Wali Kelas Tentang Gaya Belajar Siswa. Educatum: Jurnal Pendidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.56248/educatum.v2i1.52
Fauzi, M., Lestari, A.R.S.,&Ali, M. (2023, December). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, (Vol.2, No.1, pp. 108–122).
Fauzia & Surawan. (2021). Kemampuan pedagogisitas ustadz meningkatkan motivasi santri untuk membaca alquran Ustadz Pedagogical Ability to Increase Santri ’ s Motivation to Read the Qur ’ an. 8(02), 357–367.
Hardiantiningsih, Istiningsih, S., & Hasnawati. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(2). https://doi.org/10.29303/jcar.v5i2.3737
Hidayat, M. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. 1.
Hoerudin, C. W. (2022). Implementasi model untuk menungkatkan interaksi siswa dalam pembelajaran bahasa indonesia berbasis online. 8(1), 242–255.
Huda, N. (2020). Penerapan metde tanya jawab sebagai upaya meningkatkan keaktifan siswa pada mata pelajaran fiqih kelas X IPA 3 MA Darusalam krempyang Tanjungnom Nganjuk. Jurnal MA Darusalam, 1, 141–162.
Inggriyani, F., & Fazriyah, N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran menulis narasi di sekolah dasar. 3.
Intan, D. N., Kuntarto, E., Sholeh, M., Guru, P., Dasar, S., & Jambi, U. (2022). Strategi Guru untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3302–3313. https://doi.org/https://jbasic.org/index.php/basicedu
Karim, H. A. (2024). Implementasi Metode Joyfull Learning Pada pembelajaran penddikan agama islam Di SD Islam. Jurnal Citra Pendidikan, 3, 1594–1602.
Kemenag RI, A.-Q. dan T. (2021). Al-Quran dan Terjemahann Pengurus Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur’an Tingkat Nasional Tahun 2018-2021. 597.
Lestari, D., Azrina, Y., Novika, A. T., & Pendahuluan, A. (2021). Pengenelan ice breaking dalam meningkatkan semangata belajar siswa. 3(2), 1–6.
Lutfi, S., Surawan, S., & Zanuba, A. A. (2024). Self-regulation learning: upaya membangun kemandirian belajar al-qur’an di kalangan remaja. Anterior Jurnal, 23(1), 75–80. https://doi.org/https://doi.org/10.33084/anterior.v23i1.6618
Muslimah, sultan muhamad sidiq &. (2024). problematika yang dihadapi guru di sekolah dalam supervisi pendidikan. Berajah Journal, 615–624. https://doi.org/https://doi.org/10.47353/bj.v4i2.312
Nafi, N. A., Mufid, M. A., Zainuddin, A., & Rohtih, W. A. (2023). Konsep Berpikir Kritis Perspektif Imam Fakhrudin Ar-Razi ( Interpretasi Qs . Ali Imran : 190-191 dan Qs . Az-Zumar : 18 ). 01(02), 23–40. https://doi.org/https://doi.org/10.6578/tjmis.v1i2.53
Niami, D. (2022). Upaya Guru PPKn Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. November, 379–386.
Norvia, L., Muslimah, M., & Surawan, S. (2023). Penerapan Pendekatan Learning By Doing Dalam Meningkatkan Rasa Kepercayaan Diri Siswa Sdn 3 Tangkiling. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(1), 23–30. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n1.p23-30
Purwanti, A., Hujjatusnaini*, N., Septiana, N., Amin, A. M., & Jasiah, J. (2022). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Model Blended-Project Based Learning Terintegrasi Keterampilan Abad 21 Berdasarkan Students Skill Level. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(3), 235–245. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i3.25705
Putri, S. A., & Fathoni, A. (2022). Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5898–5909. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3163
Qiftiyah, M. (2021). Muatan HOTS pada Pembelajaran Tematik Materi IPA Kelas 5 Sekolah Dasar. 28–38. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p28-38
Qiyam, J. Al. (2020). teori-teori pengembangan pendidik: sebuah tinjauan ilmu pendidikan islam. 1(2), 51–62. https://doi.org/https://doi.org/10.33648/alqiyam.v1i1.127
Resmini, S., Satriani, I., Studi, P., & Bahasa, P. (2021). Pelatihan Penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Jurnal Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343.
Riyanto, M., Asbari, M., & Latif, D. (2024). Efektivitas Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. 03(01), 1–5. https://doi.org/https://doi.org/10.4444/jisma.v3i1.744
Robiadi, R., & Muslimah, M. (2021). Memahami Pendekatan Ilmiah dalam Penelitian Pendidikan Agama Islam. Proceeding, 1, 615–624. https://doi.org/https://doi.org/10.30743/mes.v5i1.1934
Rohani, A., Wandini, R. R., & Ritonga, S. (2021). Pengaruh metode joyfull learning terhadap hasil belajar ilmu pengetahuan sosial peserta didik kelas V Sekolah Dasar. 5, 208–215. https://doi.org/https://doi.org/10.30743/mkd.v5i2.3906
Rozanna, N., Jeumpa, S., Simpang, J., Gampong, I. V, Rayeuk, L., & Bireuen, K. (2021). Inovasi Pendidikan Matematika Meningkatkan Berfikir Kritis Siswa Pada Materi Relasi dan Fungsi Menggunakan Model Problem Based Learning Di Kelas VIII SMP Negeri 2 Jeumpa. 2, 111–125. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30587/postulat.v2i1.2959
Samura, A. O. (2019). Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. 5(1), 20–28. https://doi.org/https://doi.org/10.56248/educatum.v2i1.52
Saputra, Y. D., Ahmad, N., Studi, P., Jasmani, P., Atlet, S., & Basketball, J. (2022). Survei Tingkat Regulasi Diri dalam Belajar pada Siswa Atlet Jombang Basketball Club. 6(2016), 12932–12939. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4486
Supiani, T., Hidayah, N., Studi, P., Tata, P., Teknik, F., & Jakarta, U. N. (2020). Peningkatan Keterampilan Melalui Pelatihan Pengas Rambut Praktis DI Wilayah Bekasi Barat. 2020, 113–122.
Surawan & Arzakiah. (2022). Efforts to Improve PAI Learning Through The Critical Thinking Model Efforts to Improve PAI Learning.
Syahmidi, Surawan, Anshari, M. R., & Luthfi, S. (2023). Pembinaan Keagamaan Bagi Mahasiswa Melalui Ppi (Praktik Pengamalan Ibadah) Di Iain Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(Agustus), 26–37. https://doi.org/10.37304/paris.v4i1.10944
Syarif, M. N., Wahyuni, N., & Wirda, S. (2022). Penerapan model menyenangkan (joyfull learning) dalam meningkatkan hasil belajar ipa. 10(1), 102–116.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., … & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK (Vol, 1, No. 1, pp. 112-117).
Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekomomi, Hukum dan Agama (Kajian Terhadap UU No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.
Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV Di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87–103.
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss., UIN Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings, (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.
Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023b). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.
Tugiah, T., & Asmendri, A. (2022). Belajar Agama Sangat Menyenangkan dengan Metode Joyfull Learning. Jurnal Sosial Teknologi, 2(6), 525–533. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v2i6.351
Une, D. F., Hulukati, E., Ismail, Y., Abdullah, A. W., & Usman, K. (2022). Research in the Mathematical and Natural Sciences Hubungan Antara Gaya Belajar Dengan Kemampuan Kognitif Matematika Pada Materi Lingkaran di SMP Negeri 2 Limboto. 1(1), 54–60. https://doi.org/https://doi.org/10.55657/rmns.v1i1.38
Wahyuni, T. (2023). Pembelajaran Berbasis High Order Thingking Skills (HOTS) pada mata Pelajaran SKI Siswa Kelas XI IPS 3 DI MAN 2 PONOROGO.
Zahratunnisa. (2022). Penerapan strategi problem based Learning pada mata pelajaran PAI dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa di SMAN 2 Palangka Raya. https://doi.org/http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/5248
Zamri, M. (2021). Upaya Guru PAI dalam meningkatkan motivasi belajar siswa di SMPN 7 Tumbang Desa Kualau Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar.