Benefits of Individual Counseling Services and Group Counseling Services in Fostering the Morals of Students of MTSN 1 Deli Serdang

Authors

  • Irgan Khairul Mahfidz Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurussakinah Daulay Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Abdul Aziz Rusman Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.19109/dtwfw176

Keywords:

Benefits, Services, Counseling

Abstract

Individual counseling services are the heart of all counseling services so that this service becomes the main reference in solving problems that occur in students at MTs Negeri 1 Deli Serdang school. This research fulfills the characteristics of qualitative research. This research is field research using a phenomenological approach. Data collection techniques are carried out by: 1) Observation; 2) Interviews and 3) Documentation Studies. Analysis consists of three streams of activities that occur simultaneously, namely: data reduction, data presentation, conclusion drawing/verification. Data validity tests in qualitative research include, data credibility test, transferability test, dependability test, and confirmablity test. the results show a good direction with the counseling process undertaken. Evidenced by the change in student morals from a bad person to a better person. The benefits provided in individual counseling services and group counseling services make communication between counseling teachers and students active with individual counseling services making the approach method a step in inviting students to think about the problems they are facing and dare to reveal the problems they are facing. The success of individual counseling services and group counseling services can be seen from the changing behavior of students, from bad to good personalities.

References

Amaliyah, A., Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28-39

Badwi, A. (2018). Pengaruh Bakat Dalam Pencapaian Prestasi Belajar Ash-shahabah, 4(2), 204-208

Fitriani, E. et al. (2022). Problematika Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Naradidik: Journal of Education & Pedagogy, 1(3), 174-180.

Khadijah. (2019). Perkembangan Jiwa Keagamaan Pada Remaja. Al-Taujih, 5(2), 114-124

Khairunnisa, N., Rigianti, H. A. (2023) Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(03), 1360-1369

Lovenita, V. C. A., Rohman, M. K. M. (2023). Optimalisasi Aset Bersejarah: Sebuah Studi Literatur. Jurnal Acitya Ardana, 3(2), 93-101

Lubis, Z., Ariani, E., Segala, S. M., Wulan (2021). Pendidikan Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Anak. Pema: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 92-106

Mabuka, O. (2021). Tata Tertib Sekolah Berperan Sebagai Pengendali Perilaku Siswa di SD Inpres Raja Kecamatan Morotai Selatan Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 7(2), 360-372

Mahdalina. (2022). Pengaruh Minat Belajar, Dukungan Orang Tua Dan Lingkungan Belajar Terhadap Perilaku Belajar Siswa Dan Hasill Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa (Studi Faktor Yang Mempengaruhi Prilaku Belajar Dan Hasill Belajar Siswa Kelas 4,5 Dan 6 Pada Sdn Binuang 4 Dan Sdn Binuang 8 Di Kecamatan Binuang Kabupaten Tapin Dalam Pelajaran Ipa). Kindai, 18(2), 332 – 351

Radiansyah, D. (2018). Pengaruh Perkembangan Teknologi Terhadap Remaja Islam (Studi Kasus di Kampung Citeureup Desa Sukapada). Jaqfi: Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, 3(2), 76-103

Rambe, M. S., Waharjani, Perawironegoro, D. (2023). Pentingnya Pendidikan Akhlak dalam Kehidupan Masyarakat Islam. Tadarus Tarbawy. 5(1), 37-48

Rofi’ah, H. (2024).Pendidikan Karakter Orang Tua Dan Anak Dalam Al-Qur’an (Kajian Tematik Atas Qs. Yusuf Dan Qs. Ibrahim Dalam Tafsir Al-Ibriz) Graduasi: Jurnal Mahasilswa 1(1), 43-59

Rosmawati. (2017). Penerapan Layanan Konseling Untuk Mengatasi Kecemasan Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(1), 39 – 45

Sinulingga, S. P. (2016). Teori Pendidikan Moral Menurut Emile Durkheim Relevansinya Bagi Pendidikan Moral Anak Di Indonesia. Jurnal Filsafat, 26(2), 215-248

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Pendidikan, 8(2) 331-354

Suliono, Rufi’I, Karyono, H. (2019) Penerapan Layanan Konseling Kelompok Dan Layanan Konseling Individu Dalam Upaya Mengatasi Masalah Kenakalan Siswa Di Smp Negeri 1 Kebomas Gresik. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 7(2), 248-255

Suryana, E., Hasdikurniati, A. I., Harmayanti, A. A., Harto, K. (2022). Perkembangan Remaja Awal, Menengah Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(3).

Sutanti, T. (2015). Pelaksnaan Layanan Konseling Kelompok Pada Siswa Cerdas Istimewa Di Sma Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Konseling GUSJIGANG 1(1). 1-16

Syahri, L. M., Mudjiran, Sukma, D., Syahrial. (2022). Kesiapan Konselor Dalam Proses Konseling Yang Berhasill Jubikops: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 2(2), 82 – 91

Downloads

Published

30-06-2024

How to Cite

Benefits of Individual Counseling Services and Group Counseling Services in Fostering the Morals of Students of MTSN 1 Deli Serdang. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 547-553. https://doi.org/10.19109/dtwfw176