Implementation of Active Learning in Multi-site Pai Learning at Sma Negeri 1 and Smk Negeri I Kotacane, Southeast Aceh District
DOI:
https://doi.org/10.19109/p9dhd163Keywords:
Implementation, Active learning, Islamic Religious EducationAbstract
This study aims to analyze the Implementation of Active Learning in Islamic Religious Education Learning at SMA Negeri 1 and SMK Negeri 1 Kotacane, Southeast Aceh Regency. This research aims to reveal; 1) Planning of Active Learning Implementation in Islamic Religious Education Learning, 2) Implementation of Active Learning in Religious Education learning, 3) Evaluation of the Implementation of Active Learning in Islamic Religious Education learning at SMA Negeri 1 and SMK Negeri 1 Kotacane, Southeast Aceh Regency This research uses a type of qualitative research, with a critical discourse analysis approach, research data collection obtained by observation, interview and documentation techniques. To check the validity of the data using triangulation techniques, namely with credibilty, transferability, dependability and confirmability. The results of this study there are three findings of this study, namely: 1) Planning of Active Learning Implementation in Islamic Religious Education learning, 2) Implementation of Active Learning Implementation in Islamic Religious Education learning, 3) Evaluation of Active Learning Implementation in learning Islamic Religious Education at SMA Negeri 1 and SMK Negeri 1 Kotacane, Southeast Aceh Regency. The majority experienced a significant increase in two aspects, namely cognitive and psychomotor aspects.References
Agus, A. H. (2015). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 03(01)1-12.
Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’ Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan [FTIK] IAIN Manado, 12(2), 106-124.
Darifah, U. H., Erihadiana, M. (2022). Pengelolaan (Managing) Teknologi Pendidikan Dan Penerapannya Pada Pendidikan Agama Islam. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 3(1), 295-306.
Fahri, L. M., Qusyairi, L. H. (2019). Interaksi Sosial Dalam Proses Pembelajaran. Palapa : Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 149-166.
Fatmawati, I. . (2021). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 1(1), 20–37.
Fauzi, M., Lestari, A. R. S., & Ali, M. (2023, December). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, (Vol. 2, No.1, pp. 108–122).
Hakim, L., Luthfiyah, S. A. A., Setiabudi, D. I. (2021). Strategi Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Jurdikbud, 1(2), 01-08.
Hasan, N. (2019). “Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pai Di Smk Kartika Grati Kabupaten Pasuruan” Jurnal Al-Makrifat, 4(2), 109-122.
Ilyas, H. M., Syahid, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. Jurnal Al-Aulia, 04(01), 58-85.
Khotimah, S. H. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Sikap Siswa Pada Pelajaran Matematika (Eksperimen pada Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kecamatan Cimanggis). HIKMAH, XIII(1), 95-114.
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91-100.
Ningsih, Diarti Andra, and R Nurhayati. 2022. “Pelaksanaan Metode Active Learning Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan 14 (1): 14–22.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(01), 171-187.
Pane, A. (2019). Interaksi Edukatif Antara Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam. Komunikologi Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial, 3(2), 137-155.
Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), 229-238
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Rawung, I. Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Abdimas Toddopuli: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(1), 49-55.
Rohmah, A. N. (2017). Belajar Dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). Cendekia Media Komunikasi Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam, 09(02), 193-210.
Sopian, A., Prasetyo, E. B., Supiana, Zaqiah, Q. Y. (2022). Pengelolaan (Managing) Teknologi Pendidikan dan Peranannya Pada Pendidikan Agama Islam. Jurnal Edumaspul, 6(1), 1209-1217.
Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., … & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In Internasional Education Conference (IEC) FITK (Vol. 1, No. 1, pp.112-117).
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekomomi, Hukum dan Agama (Kajian Terhadap UU No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.
Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas Iv Di Sdn 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87–103.
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD diss., UIN Raden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.
Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.
Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.
Tafsir Tahlili. (n.d.).
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, And Vocational Education (Elinvo), 1(2), 128-139.
Wicaksono, D., Iswan. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas Iv Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Holistika : Jurnal Ilmiah, (2),111-126