The Strategies To Increase The Interest In Reading Literacy In Islamic Education And Moral Character In The Era Of Globalization

Authors

  • Fauzan Akbar Setiadi Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muhammad Wildan Shohib Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.19109/16tesc91

Keywords:

Strategy, Reading Interest, Literacy, Era of Globalization

Abstract

This research aims to explore strategies and methods that are more effective and efficient in improving the quality of literacy, interest in reading about Islamic Religious Education and Akhlakul Kharimah that must be instilled, especially among junior high school students in facing the challenges of globalization and digitalization today. The results of the research conducted have indicated that the explanation of strategies that focus on active student involvement in discussions, the use of information and communication technology, on the use as a source of literacy reading material is more effective and relevant to the needs and interests of students in order to improve the quality of literacy in reading Islamic Religious Education books and Akhlakul Kharimah. The results of these findings can create a very important combination in efforts to improve the quality of Islamic Religious Education and the formation of good attitudes for students in the Era of Globalization, by fostering interest in reading literacy so that there is more interest in the basic foundation for understanding and training efforts in creating good Islamic values in everyday life. and create an effective and efficient learning environment for students.

References

Affan, A. (2016). Tafaqquh Fi Al-Din Dan Human Resources Pesantren. Islamuna Jurnal Studi Islam. STAIN Pamekasan.

Atriyanto, B., & Sulistiyo, E. (2014). Pengaruh Strategi Pembelajaran Ekspositori Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Diklat Memperbaiki Compact Cassete Recorder Kelas XI TAV di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. UNESA Surabaya.

Eko Permono Novy. (2017). Kebijakan Tentang Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Berbasis Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Wonogiri. Scribd. Wonogiri.

Fahmi Arsyad. (2017). Pembinaan Akhlak Siswa Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Skripsi Thesis. Bandung.

Fauzi, M., Lestari, A. R.S., & Ali, M. (2023, December). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, (Vol. 2, No.1, pp. 108–122).

Nur Muhammad Syarif. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Pada Era Digital Dalam Mewujudkan Masyarakat Madani Di SMP N 1 Bantul. Skripsi thesis. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Rizal Hermawan. (2020). Pengaruh Literasi Terhadap Keterampilan Membaca Pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda. Sorong.

Rizkiani, Ahmad, Marzuki M. P., & Lubis, Januardi Rosyidi, M. K. (2019). Efektivitas Penggunaan Strategi Pembelajaran Ekspositori Berbantuan Macromedia Flash 8 Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA N 1 Panyabungan Utara. Jurnal MathEdu. Panyabungan Utara.

Rohman, T. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran PAI di SMK Diponegoro Salatiga. Jurnal Tarbawi. Diponegoro.

Sa’adah, Maliatus. (2008). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam membentuk kepribadian muslim siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Malang 1. Undergraduate Thesis. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Safriadi. (2017). Prosedur Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Ekspositori. Jurnal Mudarrisuna, 7(1), 47-65.

Saini, M. (2019). Model Penanaman Budaya Religius Bagi Siswa. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam. Kertosono Nganjuk.

Sally, Safira Nur Aulia (2019). Strategi Guru Kelas Dalam Mengembangkan Sikap Spiritual Dan Sikap Sosial Siswa Kelas V SD Islam Syahidin. Undergraduate Thesis. UNNES Semarang.

Saputra, Johan Eka. (2015). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Di SMK N 1 Bandung. Skripsi Thesis. Tulungagung.

Siti Qoni’ah. (2020). Menumbuhkan Budaya Literasi Sebagai Dimensi Spiritual Melalui Kisah-Kisah Nabi Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar Negeri (SDN) Branta Pesisir. Semantic Scholar. Branta Pesisir.

Syaifi, O. H. M. (2017). Strategi Ekspositori Guru PAI Dalam Menguatkan Akhlakul Karimah Siswa Di SMP IT Al-Istiqomah Global School. Jurnal Tarbawi. Karawang.

Syarif, J. (2014). Penanaman Akhlakul Karimah Oleh Guru Kepada Siswa Sekolah Dasar Negeri Murung Raya 1 Banjarmasin. Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam. Banjarmasin.

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.

Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151–178.

Syarnubi, S. (2019a). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.

Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87–103.

Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD diss., UIN Raden Fatah Palembang.

Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.

Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.

Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.

Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK (Vo. 1, No. 1, pp. 112-117).

Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.

Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.

Syifa Aulia Wirani. (2019). Pengembangan Bahan Literasi PAI Berbasis Media Sosial : Uji Coba di SMP Laboratorium Percontohan UPI. Thesis. UPI Bandung.

Subli Salam. (2017). Upaya Guru PAI Dan Budi Pekerti Dalam Penanaman Nilai-Nilai Karakter Religius Kepada Peserta Didik Di SMA N 1 Banguntapan. Skripsi. Yogyakarta.

Tafsir, Ahmad. (1994). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosda Karya. Bandung.

Zainiyati, Husniyatus Salamah and Atmari, Atmari (2018). Learning Design Of Citizenship Education In Indonesia After Ahok Tragedy, A Shape Of Social Media And Critical-Literacy In Educational Process. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam. UINSA Surabaya.

Downloads

Published

30-06-2024

How to Cite

The Strategies To Increase The Interest In Reading Literacy In Islamic Education And Moral Character In The Era Of Globalization. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 572-581. https://doi.org/10.19109/16tesc91