The Relationship Between Madrasah Head Supervision And Work Motivation On The Pedagogical Competence Of Public Madrasah Tsanawiyah Teachers In Asahan Regency

Authors

  • Mhd Armawi Fauzi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Makmur Syukri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yusuf Hadijaya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.19109/prxxcd34

Keywords:

Relationship, Supervision, Pedagogic

Abstract

This research was conducted because teachers at the State Madrasah Tsanawiyah in Asahan rarely prepare lesson plans (RPP), are less active in conducting assessments, do not develop learning materials, and do not optimally explore student potential. In addition, there are problems related to teachers' low work motivation. Supervision conducted by the madrasah head is not very effective, because only a small proportion of teachers are supervised. The research method used in this study is a quantitative descriptive type of correlational study with a correlative study pattern by placing the research variables into two groups, namely the independent variable and the dependent variable Before the research questionnaire is used to obtain data, content validity is first carried out, then tested to see the validity and reliability of the questionnaire. To test the validity, namely by calculating the correlation coefficient (r) of the item with the total score. The item is said to be valid (valid) if the correlation value (r) > the critical price of r product moment with a significant level of 5%. There is a significant relationship between madrasah head supervision and teacher pedagogical competence. This confirms the important role of supervision carried out by madrasah principals in improving teachers' pedagogical competence. The support, guidance and direction provided through supervision are proven to contribute positively to the improvement of teachers' pedagogical skills, which in turn can improve teachers' pedagogical competence.

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, vol.4(no.1), hlm.1-15.

Ardila, Y. Tantangan YaP., Rigianti, H. A. (2023). Peran Penting Dan ng Dihadapi Oleh Guru Profesional Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Di Kelas. Jurnal Handayam, vol.14(no.1), hlm.162-183 i2.

Balqis, P., Usman, N., Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Smpn 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan, vol.2(no.1), hlm.25-38.

Fauzi, Muhammad, Amini Rizki Suci Lestari, and M. A. (2023). “Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa.” " In International Education Conference (IEC) FITK, vol.2(no.1), pp.108-122.

Hoesny, M. U., Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Guru: Sebuah Kajian Pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, vol.11(no.2), hlm.123-132.

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al-Murabbi:Jurnal Pendidikan Agama Islam, VOL.3(NO.1), hlm.1-11.

Kurniawan, E. P., Hariyati, N. (2021). Peranan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pencapaian Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, vol.9(no.5), hlm.1112-1123.

Lafendry, F. (2020). Kualifikasi Dan Kompetensi Guru Dalam Dunia Pendidikan. Tarbawi, vol.3(no.1), hlm.1-13.

Manora, H., Safitri, M., Janna, M., Lestari, A., Albar, E., Mahkota, S., Aulia, F. (2024). Upaya Pengembangan Sumber Daya Manusia Pada Guru Pendidikan Agama Islam Di SD Negeri Beliti Jaya. Jurnal Uluan: Pengabdian Kepada Masyarakat, vol.1(no.2), hlm.135-149.

Muslimin, I. (2023). Konsep Dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Lembaga Pendidikan Islam Studi Kasus Di Madrasah Se-Jawa Timur. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, vol.5(no.1), hlm.43-57.

Pramularso, E. Y. (2018). Pengaruh Kompetensi terhadap Kinerja Karyawan CV Inaura Anugerah Jakarta. Jurnal Widya Cipta, vol.VII(no.1), hlm.40-46.

Pratama, K. A. P. (2021). Upaya Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menumbuhkan Kesadaran Siswa Untuk Mencegah Aksi Tawuran Antar Sekolah (Studi kasus Di SMA PGRI 56 Ciputat). Jurnal Mahasiswa Karakter Bangsa, vol.1(no.1), hlm.1-10.

Ramaliya. (2018). Pengembangan Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran. Bidayah: Studi Ilimu-Ilmu Keislaman, vol.9(no.1), hlm.77-88.

Rika, Murtafi’ah, N. H. (2022). Impelemetasi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru Di Smp Pembina Menggala Tulang Bawang Unisan Jurnal. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, vol.1(no.3), hlm.878-887.

Rosliani, E. (2023). Mutu Pendidikan Dengan Peningkatan Kinerja Guru. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, vol.8(no.2), hlm.706-712.

Saryati. (2014). Upaya Peningkatan Kompetensi Paedagogik Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, vol.2(no.1), hlm.669-831.

Setyosari, P. (2014). Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, vol.1(no.1), hlm.20-30.

Susanto, H. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, vol.2(no.2), hlm.197-212.

Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol.10(no.1), hlm. 12-31.

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings, vol.3058(no.1).

Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK, vol.1(no.1), pp.112-117.

Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, vol.7(no.1), hlm.77-94.

Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, vol.15(no.4), 6333–6341.

Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, vol.2(no.1), hlm.151-178.

Syarnubi, S. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, vol.1(no.1), hlm.21-40.

Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss, UIN Reden Fatah Palembang.

Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, vol.4(no.4), hlm.375-395.

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, vol.5(no.2), hlm.468-486.

Wulandari, R. S., Hendriani, W. (2021). Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Inklusi di Indonesia (Suatu Pendekatan Systematic Review). Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, vol.7(no.1), hlm.143-157.

Zuhroh, F. (2022). Kompetensi Guru Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik (Studi Multisitus di MIN 2 Kota Kediri dan MIS Islamiyah Kota Kediri). Tadzkirah: Jurnal Pendidikan Dasar, vol.3(no.1), hlm.39-53.

Downloads

Published

30-06-2024

How to Cite

The Relationship Between Madrasah Head Supervision And Work Motivation On The Pedagogical Competence Of Public Madrasah Tsanawiyah Teachers In Asahan Regency. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 619-629. https://doi.org/10.19109/prxxcd34