Nationalism In The Quran

Authors

  • Raja Margana Sembiring Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Roihan Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Junaidi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.19109/2nt5kh03

Keywords:

Nationalism, In The Quran

Abstract

Nationalism is an ideology that emphasizes the importance of individual and group identification with a particular nation or state, often promoting values of togetherness, sovereignty and national identity. This ideology has deep historical roots, developing along with the process of forming modern nation-states and the struggle for independence from colonial or imperialist powers. This research is a qualitative research with a type of literature study research where the sources are taken from the Al-Qu'an and reference books related to the research. The results of this study explain about nationalism based on the mufassir's point of view. Then explain the verses related to nationalism.

References

Alfaqi, M. Z. (2016). Melihat Sejarah Nasionalisme Indonesia Untuk Memupuk Sikap Kebangsaan Generasi Muda. Jurnal Civics, 13(2), 209-216.

Aryawan, A., Askar, K. (2022). Patriotisme Perspektif Islam “Refleksi Qur’an Surah At-Taubah Ayat 122 Dalam Membangun Bangsa Yang Berkarakter. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society 5.0(KIIIES 5.0), 1(1).

Christmas, S. K., Purwanti, E. (2020). Perkembangan Sistem Pemerintahan dan Konsep Kedaulatan Pasca Revolusi Perancis Terhadap Hukum Internasional. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia Program Studi Magister Ilmu Hukum, 2(2), 222.

Eliyanto, Saudah, S., Inugrah, D. (2019). Nasionalisme Soekarno Perspektif Pendidikan Islam (Telaah Kritis Buku di Bawah Bendera Revolusi). Ejournal, Cakrawla: Studi Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 3(2), 77-100.

Fahmi. (2010). Prinsip Kedaulatan Rakyat Dalam Penentuan Sistem Pemilihan Umum Anggota Legislatif. Jurnal Konstitusi, 7(3), 119-160.

Faudillah, A. N., Husna, F., Makhfiroh, N. R. (2023). Entitas Nasional Sebagai Bangsa,. AMI – Jurnal Pendidikan Dan Riset, 1(1), 1–12.

Fauzi, M., Lestari, A.R.S.,&Ali, M. (2023). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK, Vol.2,(No.1), 108–122.

Fitriani, S E., Arifin, T. (2022). Nasionalisme Bangsa Dalam Perspektif Hadits Riwayat Imam Bukhari, Ibnu Hibban Dan Tirmidzi. Jurnal Pemikiran Islam, 2(2), 152-171.

Hakim, L. (2012). Nasionalisme Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Uinsgd, XVII(2), 187-202.

Hamka., B. (1969). “Falsafah Hidup,.” Jakarta : Bulan Bintang.

Hamka., B. (1974). “Pengantar Ilmu Tasawuf”,. Jakarta : Bulan Bintang.

Hamka., B. (1976). “Islam Dan Kebangsaan,.” Jakarta : Bulan Bintang.

Humaidi, Najib, F. A. (2020). Nasionalisme Dalam Al-Qur’an (Analisis Kontektual Abdullah Saeed). Jurnal Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 70.

Indrawadi, J. (2008). Nasionalisme Warganegara Indonesia: Tinjauan Kritis terhadap Pasal 2, 3 dan 37 UU No. 20 tahun 2003 tentang SISDIKNAS. ,. DEMOKRASI, VII(2), 147–159.

Komarudin, A. & Khamidah, K. (2029). Kajian Nilai-Nilai Nasionalisme dalam al-Qur’an dan Hadis. At-Ta’wil: Jurnal Pengkajian Al-Qur’an Dan at-Turats, 2(01), 16–31.

Lestari, Y. S. (2018). Politik Identitas Di Indonesia: Antara Nasionalisme Dan Agama. Journal of Politics and Policy, 1(1), 19–30.

Maulidia. (2022). Imigrasi, Diaspora, Dan Transnational Migration Dalam Kajian Sosiologi Keimigrasian. Jurnal Ilmiah Kajian Keimigrasian, 5(1), 45–60.

Mighfar, S. (2023). Cinta Tanah Air dan Implementasinya dalam Prespektif Hadits. Analitica Islamica: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman., 12(1), 52.

Mufaizin. (2019). Nasionalisme Dalam Perspektif Alquran dan Hadits. Jurnal Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 40-56.

Mugiyono. (2016). “Relasi Nasionalisme Dan Islam Serta Pengaruhnya Terhadap Kebangkitan Dunia Islam Global”. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 15(2), 97–115.

Nurjaman, A. (2021). Tantangan primordialisme dalam upaya membangun budaya politik nasional. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(2), 370-383. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/satwika.v5i2.17990.

Quraisy Shihab, M. Q. (2020). “Meneguhkan Kembali Nasionalisme Dalam Bingkai Islam,.” Jakarta : Kompas.

Shihab, M. Q. (2017). “Islam Dan Kebangsaan :Menyikapi Nasionalisme Dalam Kerangka Agama,.” Bandung : Mizan.

Syarnubi, S,. Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings, Vol 3058(No 1), AIP Publishing.

Syarnubi, S, Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... Ulvya, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK, Vol 1(No 1), pp 112-117.

Syarnubi, S, Mansir F., Purnom, M.E., Harto, K.,&Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, vol 7(1), 77–94.

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi, S&Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in islamic and pshychological perspektives. Tadrib : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.

Syarnubi.S., Syarifuddin,A., &Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.

Syarnubi.S. (2024). Filsafat Pendidikan Islam Suatu Pengantar Untuk Memahami Filsafat Pendidikan Islam Lebih Awal (S. Fahiroh, Y. Oktarima, & N. Soraya, eds.). Palembang: Anugrah Jaya.

Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.

Syarnubi, S. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekonomi, Hukum dan Agama (Kajian Terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40. https://doi.org/10.19109/PAIRF.V1I1.3003

Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 81–103.

Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD Diss., UIN.

Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.

Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi Dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.

Ulva A. M., Hikmah, D. U., Istivarini, D. & Nasanjy, H. (2021). Pelaksanaan Konsep Islam Rahmatan Lil ‘Alamin. Al-Afkar, 4(2), 459-474.

Utomo, W. S. (2014). . Nasionalisme dan Gagasan Kebangsaan Indonesia Awal: Pemikiran Soewardi Suryaningrat, Tjiptomangoenkusumo dan Douwes Dekker 1912-1914. Lembaran Sejarah, 11(1), 51-69.

Zulham. (2016). Reintegrasi Etno-Nasionalisme Separatis Pada Nasionalisme Indonesia Raya: Studi Etno-Nasionalisme Aceh Pasca Damai. The Politics: Jurnal Magister Ilmu Politik Universitas Hasanuddin, 2(2), 264–289.

Downloads

Published

17-09-2024

How to Cite

Nationalism In The Quran. (2024). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 1065-1072. https://doi.org/10.19109/2nt5kh03