Problematics of Student Activism in the Subject of Akidah Akhlak
DOI:
https://doi.org/10.19109/kz94gw06Keywords:
Activity, Student, Akidah AkhlakAbstract
This study aims to analyze student engagement in Aqidah Akhlak learning at MTs Darul Ulum Palangka Raya. Student engagement in the learning process significantly impacts their understanding and application of the religious values taught. The research method used is descriptive qualitative, with observation, interviews, and documentation as data collection techniques. The results show that, although there is good interaction between students and teachers, most students tend to be passive, especially when the lecture method is more dominant. Several factors influencing student engagement include low interest, peer distractions, and monotonous teaching methods. It is recommended that teachers develop more varied and engaging teaching strategies to encourage greater student participation in learning.References
Aden P. S. (2017). Pengaruh Insentif terhadap Kinerja Guru pada SMK Mulia Buana Bogor. Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi. 1(2), 171-186.
Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41-62.
Azizah, D. D., Sepriyanti, N., Kustati, M., & Nelwati, S. (2024). Problematika Guru Akidah Akhlak dalam Pelaksanaan Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(3), 1300—1309.
Dalimunthe, S. I., Ely S., Syahlan. (2024). Keaktifan Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Matematika yang Menggunakan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT). Jurnal Pembelajaran dan Matematika Sigma. 10(1), 43-49. https://doi.org/10.36987/jpms.v9i1.5510
Departemen Agama RI. (2004). Al-Quran dan Terjemahannya. Bandung: Toha Putra.
Depdiknas. (n.d.). Undang-undang RI No.20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Desy Eka Widy Astuti., Moh. Aniq KHB, M. A. B. (2019). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Terdapat Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V SD Kanisius Hasanudin Semarang. Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 07(01), 52–64.
Dewi, R. P. & Istiyati M. (2024). Pengaplikasian Model Kooperarif pada Pembelajaran Matematika Kelas IV di SDIT al-Furqon. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa. 13(1), 172-181. DOI: 10.26418/jppk.v13i1.72139.
Fauzi, M., Lestari, A. R. S., & Ali, M. (2023, December). Pengaruh Berwudhu Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. In International Education Conference (IEC) FITK (Vol.2, No.1, pp. 108–122).
Hasan, M. Tuti K. Harahap. et al., (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Tahta Media Group.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Journal of Education Action Research, 1(2), 122. https://doi.org/10.23887/jear.v1i2.12045.
Khaatimah, H & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 78–80.
Kurniati B. & Nyoto H. (2019). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Muatan IPA Melalui Model Pembelajaran Snowball Throwing Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 3(1), 371-376.
Maulid, A. A., Yufi M. N.,, Iman S. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran Active Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak (Penelitian di Kelas VIII MTs Ponpes Cipari, Garut). Jurnal Pendidikan Agama Islam. 3(1), 165-172.
Munadi, Badarudin, Armin S. (2024). Strategi Pembelajaran IPS dalam Menanamkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 9(2), 1509-1533. DOI: https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.1251
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal), Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat UPN Veteran Yogyakarta Press.
Napitupulu, E. H., & Susanti, A. E. (2023). Mengupayakan Keaktifan Belajar Siswa Dengan Penerapan Metode Tanya Jawab. KAIROS: Jurnal Ilmiah, Vol. 3 (No. 2), 32—46.
Putri, M. A., Shafa, S., Syaifullah Y., Bambang E. S. (2024). Studi Literatur: Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa di Sekolah Menengah Pertama. PRISMA 7, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 437-441.
Rahma Yuni, S., & Rambe, S. (2024). Strategi Pembelajaran Aktif di Madrasah. Journal of Creative Student Research (JCSR), 2(3), 1—15. Retrieved from https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i3.3675
Selvia, R., Rahmad, Istiyati M. (2024). The Effectiveness of the Buzz Group-type Collaboration Learning Model on Student Learning Activenes. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 8(1), 55-65.
Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S. (2019a). Guru yang Bermoral dalam Konteks Sosial, Budaya, Ekomomi, Hukum dan Agama (Kajian Terhadap UU No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21–40.
Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87–103.
Syarnubi, S. (2020). “Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang.” PhD Diss., UIN Raden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375–395.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi, S., Efriani, A., Pranita, S., Zulhijra, Z., Anggara, B., Alimron, A., ... & Rohmadi, R. (2024, April). An analysis of student errors in solving HOTS mathematics problems based on the newman procedure. In AIP Conference Proceedings (Vol. 3058, No. 1). AIP Publishing.
Syarnubi, S., & Fahiroh, S. (2024). Shame Compensation in Islamic and Psychological Perspectives. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 12–31.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In International Education Conference (IEC) FITK (Vol. 1, No. 1), pp. 112-117).
Syarnubi, S., Mansir, F., Purnomo, M. E., Harto, K., & Hawi, A. (2021). Implementing Character Education in Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–94.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(4), 6333–6341.
Tati, Suhartono, Triwid S. N. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe The Learning Cell pada Pokok Bahasan Bunyi. EduSains. 3(1), 26-36.
Wahyuningsih, E. S. (n.d.). Model Pembelajaran Mastery Learning: Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish.
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128—139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621.