TRANSFORMATION OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF INDEPENDENT CURRICULUM: CREATIVITY OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHER SMAN 2 LUBUK DALAM RIAU PROVINCE

Main Article Content

Derri Adi Fernando
Mulyadi Eko Purnomo
Fitri Oviyanti
Maryamah Maryamah
Meriyanti Meriyanti

Abstract

This research discusses the transformation of Islamic Religious Education learning in the era of Merdeka Curriculum, focusing on the creativity of Islamic Religious Education teachers at SMAN 2 Lubuk Dalam, Riau Province. This research uses a descriptive qualitative method to describe changes and innovations in teaching Islamic Religious Education. The research subject was the Islamic Education teacher at the school. Data were collected through three main methods: observation, interview, and documentation, to get a comprehensive picture of learning practices. To ensure the validity and credibility of the data, this study used triangulation techniques. The results of the study are expected to provide insight into how Islamic Religious Education teachers adapt and apply creativity in their teaching in accordance with the demands of Merdeka Curriculum or this term is known as differentiated learning.

Article Details

How to Cite
Adi Fernando, D., Purnomo, M. E., Oviyanti , F. ., Maryamah, M., & Meriyanti, M. (2024). TRANSFORMATION OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF INDEPENDENT CURRICULUM: CREATIVITY OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHER SMAN 2 LUBUK DALAM RIAU PROVINCE. Conciencia, 24(1), 61-74. https://doi.org/10.19109/fx61d520
Section
Original Reserach Article

How to Cite

Adi Fernando, D., Purnomo, M. E., Oviyanti , F. ., Maryamah, M., & Meriyanti, M. (2024). TRANSFORMATION OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF INDEPENDENT CURRICULUM: CREATIVITY OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHER SMAN 2 LUBUK DALAM RIAU PROVINCE. Conciencia, 24(1), 61-74. https://doi.org/10.19109/fx61d520

References

Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. Https://Doi.Org/10.47709/Jpsk.V3i01.1951

Budiman, J., Irfan, M., & Malino, T. M. M. (2022). Implementasi Program Sekolah Penggerak (Psp) Tahun 2021 Di Sdn 23 Menyumbung Kabupaten Sintang, Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. Https://Doi.Org/10.31932/Jpdp.V8i2.1581

Bungin, B. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif Aktualisasi Metodologis Ke Arah Ragam Varian Kontemporer. Rajawali Pers.

Destriani. (2022). Strategi Guru Dalam Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Siswa. Jurnal Citra Pendidikan, 2(2), 465–474. Https://Doi.Org/10.38048/Jcp.V2i2.612

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. Https://Doi.Org/10.21009/Pip.352.10

Insani, A. H., & Munandar, K. (2023). Studi Literatur: Pentingnya Pembelajaran Berdiferensiasi Di Era Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Scienceedu, 6(1), 6. Https://Doi.Org/10.19184/Se.V6i1.39645

Jailani, M. S. (2017). Membangun Kepercayaan Data Dalam Penelitian Kualitatif.

Lestari, M. (2023). Universitas Islam Negeri (Uin) Fatmawati Sukarno Bengkulu Suhirman@Mail.Uinfasbengkulu.Ac.Id. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1). Https://Doi.Org/Doi:10.29240/Belajea.V8i1.6008 Available Online At:Http://Journal.Staincurup.Ac.Id/Indek.Php/Belajea

Lexy J Moleong. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya.

Ms, M. (2023). Pembelajaran Berdiferesiasi Dan Penerapannya. Sentri: Jurnal Riset Ilmiah, Vol.2 No.2, 533–543.

Nurjaman, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Implementasi Desain Pembelajaran “Assure.” Adab Cv. Adanu Abimata.

Oktavia, Y. (2014). Usaha Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah. 2.

Patilima, S. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Journal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 228–236.

Putrawangsa, S. (2018). Desain Pembelajaran ; Design Research Sebagai Pendekatan Desain Pembelajaran. Cv Reka Karya Amerta.

Riawarda, A., & Ilham, D. (2024). Pengembangan Modul Ajar Pai Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas Vii Smpn 7 Satap Malangke. Refleksi: Jurnal Pendidikan, 12(4).

Sarie, F. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Model Problem Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Vi. Tunas Nusantara, 4(2), 492–498. Https://Doi.Org/10.34001/Jtn.V4i2.3782

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Supriadi, D. (2017). Implementasi Manajemen Inovasi Dan Kreatifitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. 1(2).

Syaodih Sukmadinata, N. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Pt Remaja Rosdakarya.