IMPLEMENTATION OF THE MADRASAH WORKING GROUP PROGRAM IN UTILIZING INFORMATION TECHNOLOGY AT MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PRABUMULIH

Main Article Content

Megawati Megawati
Zainal Berlian
Nazarudin Nazarudin
Ade Akhmad Saputra

Abstract

The purpose of this study was to analyze how the Implementation of the Madrasah Working Group Program in Utilizing Information Technology to Support Great Madrasas, Dignified Madrasas at Prabumulih State Aliyah 1 Madrasah. This research is a qualitative research. In data collection, researchers used several collection techniques, namely: (1) in-depth interviews, (2) observation, (3) documentation study. The data analysis technique uses the analytical method using the Miles and Huberman Model which consists of three stages, namely: data reduction, data display, and drawing conclusions or verification. The results of this research are the Implementation of the Madrasah Working Group Program in Utilizing Information Technology to Support Great Madrasahs, Dignified Madrasas at Prabumulih Aliyah Negeri 1 Madrasah priority program, namely; First, vocation, namely improving infrastructure and student apprenticeships in the industrial world. Second, mastery of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). Third, increasing Information-Technology literacy. Fourth, mastery of foreign languages, especially Arabic and English. And Fourth, to make it happen, socialization, program preparation, program implementation and evaluation are needed.
 

Article Details

How to Cite
Megawati, M., Berlian, Z., Nazarudin, N., & Saputra, A. A. (2021). IMPLEMENTATION OF THE MADRASAH WORKING GROUP PROGRAM IN UTILIZING INFORMATION TECHNOLOGY AT MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PRABUMULIH. Conciencia, 21(2), 155-162. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i2.16349
Section
Original Reserach Article

How to Cite

Megawati, M., Berlian, Z., Nazarudin, N., & Saputra, A. A. (2021). IMPLEMENTATION OF THE MADRASAH WORKING GROUP PROGRAM IN UTILIZING INFORMATION TECHNOLOGY AT MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PRABUMULIH. Conciencia, 21(2), 155-162. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i2.16349

References

Abdul Kholid Achmad, Peranan Kelompok Kerja Madrasah (KKM) Sebagai Skoci Peningkatan Mutu Pendidikan Islam), J-MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 6 No. 1, 2021, hlm 1
Laporan Program Kerja Laboratorium Bahasa Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Prabumulih
Muchamad Fauyan, Penguatan Manajemen Madrasah Menuju Madrasah Hebat Bermartabat, Journal of Art and Science in Primary Education, Vol. 1, No. 2, hlm 103
Lisa Nursita, Pemanfaatan IT Pada Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Google From, Nazzama Journal Of Management Eucation, Vol. 1, No. 2, 2022, hlm 105
Lounard Syaulan Sahelatua, Kendala Guru Memanfaatkan Media IT Dalam Pembelajaran Di SDN 1 Pagar Air Aceh Besar, Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Unsyiah Vol. 3, No. 2, 2018, hlm. 131
Lilis Samrotul Ilmi, Pendidikan Berbasis Inklusi dalam Mewujudkan Madrasah Ibtidaiyah Hebat Bermartabat di Kabupaten Blitar Studi Kasus di MI Unggulan DarussalamDesa Gembongan Kecamatan Ponggok, IAIN Tulungagung, 2020, hlm. 30
Mualimin, Peningkatan Kapasitas Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Kelompok Kerja Madrasah Tsanawiyah 1 Kota Bandar Lampung Provinsi Bandar Lampung, Jurnal Sinergi, Vol. 2, 2021, hlm. 101-102
Observasi dilakukan pada tanggal 12 Januari 2021 pada pukul 10.00 WIB
Peraturan Menteri Agama Nomor 90 Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah
Program Kerja Laboratorium Bahasa Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Prabumulih
Saipul Annur, Metodologi Penelitian Pendidikan, (Palembang: Noer Fikri Offset, 2018), hlm. 113
Saihu, A. C. (2022). MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PBL DENGAN PENDEKATAN STEAM. Global Journal Science IPA, 1(1), 19-30.
Setiawan Assegaf, Trend Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Implementasi Knowledge Management, Jurnal Sisfo Stikom Dinamika Bangsa, 2014, hlm. 1
Solahudin Ahmad Faqih, Manajemen Kepemimpinan Demokratis Kepala Madrasah Dalam Mewujudkan Madrasah Hebat Bermartabat di MI Ma’arif NU 2 Tamansari Purbalingga, Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU) Kebumen, 2021, hlm. 8
Tutik handayani, Peningkatan Kemampuan Kepala Madrasah Dalam Menyusun Program Supervisi Pendidikan Melalui Kelompok Kerja Kepala Madrasah (KKM) Berbasis Pendampingan Di Madrasah Binaan, JK: Jurnal Kependidikan, Vol. 6, No 1, 2018, hlm. 107
Wawan Sopwan, Tata Kelola Kelompok Kerja Madrasah: Penelitian Pada Kelompok Kerja Madrasah Lima Tingkat Aliyah Kabupaten Garut, Skripsi: UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2021, hlm. 18
Widhi, N. (2022). Pendidikan Vokasi Madrasah Aliyah Sebagai Upaya Menciptakan SDM Unggul Dan Siap Kerja. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(3), 159.