THE CONCEPT OF PRENATAL EDUCATION IN THE PERSPECTIVE OF ISLAMIC EDUCATION
Main Article Content
Abstract
This study discusses the concept of prenatal education from the perspective of Islamic education. Prenatal education is an early stage of education that begins during pregnancy, which has an important role in shaping the character and personality of children. From the perspective of Islamic education, prenatal education is considered an important foundation for the spiritual, moral, and intellectual development of children. Islam teaches that attention to children's education begins in the womb, through the behaviour, prayers, and practices of parents, especially mothers. The research method used is a literature review by analysing various literature related to prenatal education and Islamic education. The results of the study show that prenatal education in Islam involves various aspects such as the physical and mental health of the mother, reading the Qur'an, prayers, and an environment that supports positive fetal development. Good prenatal education is expected to produce a generation that is noble, intelligent, and faithful.
Article Details
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
References
Aminullah, Aminullah, R Nurhayati, Al Amin, and Diarti Andra Ningsih. “Pendidikan Pranatal Menurut Prespektif Islam.” Jurnal Al-Qalam Jurnal Kajian Islam & Pendidikan 15, no. 1 (2023): 13–20. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i1.1713.
Huberman, and Miles. “Teknik Pengumpulan Dan Analisis Data Kualitatif.” Jurnal Studi Komunikasi Dan Media 02, no. 1998 (1992): 1–11.
Inayah, Anidah, and Nilna Azizatus Shofiyyah. “Pola Asuh Orang Tua Dalam Tinjauan Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4, no. 5 (2022): 6711–18. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/7435.
Kurniawati, putri. “PENDIDIKAN ANAK USIA DINI MENURUT KONSEP ISLAM.” Universitas Nusantara PGRI Kediri 01, no. 2 (2017): 1–7.
Mukhlisah, Andi Nurul, and Muhammad Irfan. “Konsep Pendidikan Pranatal Dan Postnatal Dalam Keluarga.” Nusantara Hasana Journal 2, no. 9 (2023): 185–90.
Robikhah, Aridlah Sendy. “Pendidikan Pranatal Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 5, no. 4 (2022): 555–62. https://doi.org/10.31538/almada.v5i4.2828.
Ramdhan, Muhammad. Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara, 2021.
Rahmawati, Miya. “MENDIDIK ANAK USIA DINI DENGAN BERLANDASKAN PEMIKIRAN TOKOH ISLAM AL-GHAZALI.” Sumber Belajar Dan Alat Permainan Untuk Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 1 (2018): 229–41.
Suryadi, Wike Silfia. “Implementasi Pendidikan Pranatal Persepektif Islam (Studi Atas Ibu Hamil Di Desa Bloro Besuki Situbondo).” Indonesian Journal of Islamic Teaching 02, no. 02 (2019): 94.
W., Sulaiman, and Sulaiman Ismail. “Keteladanan Orangtua Dalam Perspektif Pendidikan Islam Untuk Anak.” Journal of Education and Teaching (JET) 5, no. 1 (2023): 1–12. https://doi.org/10.51454/jet.v5i1.260.
Zuchr, Abdussamad, S.I.K., M.Si. Metode Penelitian Kualitatif, n.d.