THE UTILIZATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASED ON ZOOM MEETING AND GOOGLE CLASSROOM IN THE PANDEMIC ERA Study at SMPN SATAP Lontar Serang Regency Banten Province
Main Article Content
Abstract
This research aims at how Zoom Meeting and Google Classroom media are used as technology media that could be a learning solution in this Covid-19 era. The method used in this study was based on qualitative research based on case studies, where the authors analyzed the collected data to be used as primary data sources in further research. The problem faced by institutions during the pandemic was that there were still most students who did not have adequate communication tools and internet network access. The ineffectiveness of using Zoom Meeting and Google Classroom learning media at the One Roof Middle School in Lontar was caused by the economic level of the parents of students, most of whom rely financially on seafood, so that most of the students found it difficult to provide supporting infrastructure for online learning. In addition, there were still many students who were clueless in the field of information technology (IT), making it difficult for them to operate the two online learning platforms.
Article Details
How to Cite
Wasehudin, W., & Anshori, I. (2021). THE UTILIZATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASED ON ZOOM MEETING AND GOOGLE CLASSROOM IN THE PANDEMIC ERA: Study at SMPN SATAP Lontar Serang Regency Banten Province. Conciencia, 21(1), 49-56. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i1.8054
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Wasehudin, W., & Anshori, I. (2021). THE UTILIZATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASED ON ZOOM MEETING AND GOOGLE CLASSROOM IN THE PANDEMIC ERA: Study at SMPN SATAP Lontar Serang Regency Banten Province. Conciencia, 21(1), 49-56. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i1.8054
References
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas whatsapp sebagai media belajar daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783.
Dahiya, S., Jaggi, S., Chaturvedi, K. K., Bhardwaj, A., Goyal, R. C., & Varghese, C. (2016). An eLearning System for Agricultural Education. Indian Research Journal of Extension Education, 12(3), 132–135.
Emzir, M., & Pd, M. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis data. Jakarta: Raja Grafindo.
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan zoom meeting untuk proses pembelajaran pada masa pandemi covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Kartono, K. (1990). Pengantar metodologi riset sosial.
Lambuan, H., & Letuna, M. A. N. (2019). Penggunaan Whatsapp sebagai Media Komunikasi Pacaran Jarak Jauh. Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 8(2), 1362–1391.
Nazir, M. (2017). Metode Penelitian, Cetakan 11. Ghalia Indonesia. Bogor.
Sabiq, A. F., & Sa’dullah, M. (2020). Dukungan Pemerintah Desa terhadap Problem Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Khazanah Pendidikan Islam, 2(3), 107–113.
Solihin, A. (2020). Pembelajaran online dengan Aplikasi Zoom Meeting di Kelas 5 SDN 1 Selaawi di Masa Pandemi Covid-19. Gunahumas, 3(2), 17–24.
Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Waller, V. and Wilson, J. (2001). A definition for e-learning. The ODL QC Newsletter.
Dahiya, S., Jaggi, S., Chaturvedi, K. K., Bhardwaj, A., Goyal, R. C., & Varghese, C. (2016). An eLearning System for Agricultural Education. Indian Research Journal of Extension Education, 12(3), 132–135.
Emzir, M., & Pd, M. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis data. Jakarta: Raja Grafindo.
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan zoom meeting untuk proses pembelajaran pada masa pandemi covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Kartono, K. (1990). Pengantar metodologi riset sosial.
Lambuan, H., & Letuna, M. A. N. (2019). Penggunaan Whatsapp sebagai Media Komunikasi Pacaran Jarak Jauh. Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 8(2), 1362–1391.
Nazir, M. (2017). Metode Penelitian, Cetakan 11. Ghalia Indonesia. Bogor.
Sabiq, A. F., & Sa’dullah, M. (2020). Dukungan Pemerintah Desa terhadap Problem Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Khazanah Pendidikan Islam, 2(3), 107–113.
Solihin, A. (2020). Pembelajaran online dengan Aplikasi Zoom Meeting di Kelas 5 SDN 1 Selaawi di Masa Pandemi Covid-19. Gunahumas, 3(2), 17–24.
Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Waller, V. and Wilson, J. (2001). A definition for e-learning. The ODL QC Newsletter.