ISLAMIC GATHERING AS A MEDIA INCREASING THE SPIRITUAL INTELLIGENCE OF STUDENTS AT INFORMATICS VOCATIONAL SCHOOL IN THE ERA OF COVID-19
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to see how the implementation of the Islamic Gathering program at the Informatics Vocational School in Serang City during the Covid-19 pandemic influenced students' spiritual intelligence. The descriptive qualitative method was used in this study. The data were gathered through interviews and observations. Oral interviews were performed with the principal, three teachers participating in the implementation of Islamic gathering events, specifically teachers of Islamic Religious Education subject, and 12 students from classes XI and XII. Observations were also conducted on the activities and students at the Islamic Gathering. The study's findings revealed that the Islamic Gathering program is an activity that combines religious studies with religious routines from noon to noon, and that during the COVID-19 pandemic, this activity was carried out both online and offline, with the goal of increasing students' spiritual intelligence as evidenced by changes in their attitudes, such as the ability to live more valuable lives, and changing students' perspectives toward religion.
Article Details
How to Cite
Murniasih, E., & Wasehudin, W. (2021). ISLAMIC GATHERING AS A MEDIA INCREASING THE SPIRITUAL INTELLIGENCE OF STUDENTS AT INFORMATICS VOCATIONAL SCHOOL IN THE ERA OF COVID-19. Conciencia, 21(2), 95-106. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i2.10147
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Murniasih, E., & Wasehudin, W. (2021). ISLAMIC GATHERING AS A MEDIA INCREASING THE SPIRITUAL INTELLIGENCE OF STUDENTS AT INFORMATICS VOCATIONAL SCHOOL IN THE ERA OF COVID-19. Conciencia, 21(2), 95-106. https://doi.org/10.19109/conciencia.v21i2.10147
References
Agustian, A. G. (2005). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spritual, ESQ; Emotional Spritual Quotiont (New Editio). Penerbit Arga.
Basri, H. (2017). Filsafat Pendidikan Islam, cetakan III. Bandung: Pustaka Setia.
Budiana, I. (2021). Peran Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Bagi Generasi Digital Native. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(1), 57–75.
Fajrussalam, H. (2020). Inovasi Pembelajaran Pesantren Ramadhan dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 1–10.
Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173–202.
Hawari, D. (1997). Al Qur’an Ilmu Kedokteran Jiwa dan Kesehatan Jiwa.
Kepala Sekolah. (2021). Wawancara. Kepala Sekolah SMK Informatika Serang.
LPPAI. (2021). Wawancara. LPPAI Yayasan Pendidikan Informatika Serang.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mubarok, A. (2017). Program Majelis Tadabbur Al-Qur’an : Inovasi Pendidikan Agama Islam Dalam Peningkatan Kecerdasan Spiritual Peserta Siswa di Sekolah Masjid Terminal Terpadu Kota Depok. Tesis UIN Syarif Hidayatullah.
Nurbuana, N. (2021). The Implementation Of Islamic Values To Students Of Sd Muhammadiyah 5 Palembang During The Covid-19 Pandemic. Conciencia, 21(1), 1–14.
Pendidik. (2021). Wawancara. Guru SMK Informatika Serang.
Peserta Didik. (2021). Wawancara. Pesera Didik SMK Informatika Serang.
Rafika, R. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Secara Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Pada Kelompok Pengajian Bil Qur’ani Nahyaa.
Rohmah, N. (2018). Integrasi kecerdasan intelektual (IQ), kecerdasan emosi (EQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) dalam meningkatkan etos kerja. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 77–102.
Shihab, M. Q. (2020). Dia dimana-mana:" Tangan" Tuhan di balik setiap fenomena. Lentera Hati Group.
Sisdiknas, U. (2003). UU No. 20 tahun 2003. Departemen Agama RI, Jakarta.
Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung.
Sugiyono, S. (2013). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukidi, N. A. (2001). Wisata Spiritual Lintas Agama. Jakarta: Gramedia.
Zohar, D., & Marshall, I. (2000). SQ: Kecerdasan Spiritual diterjemahkan dari SQ: Spiritual Intelligence-The Ultimate Intelligence. Mizan: Bandung.
Basri, H. (2017). Filsafat Pendidikan Islam, cetakan III. Bandung: Pustaka Setia.
Budiana, I. (2021). Peran Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Bagi Generasi Digital Native. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(1), 57–75.
Fajrussalam, H. (2020). Inovasi Pembelajaran Pesantren Ramadhan dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 1–10.
Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173–202.
Hawari, D. (1997). Al Qur’an Ilmu Kedokteran Jiwa dan Kesehatan Jiwa.
Kepala Sekolah. (2021). Wawancara. Kepala Sekolah SMK Informatika Serang.
LPPAI. (2021). Wawancara. LPPAI Yayasan Pendidikan Informatika Serang.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mubarok, A. (2017). Program Majelis Tadabbur Al-Qur’an : Inovasi Pendidikan Agama Islam Dalam Peningkatan Kecerdasan Spiritual Peserta Siswa di Sekolah Masjid Terminal Terpadu Kota Depok. Tesis UIN Syarif Hidayatullah.
Nurbuana, N. (2021). The Implementation Of Islamic Values To Students Of Sd Muhammadiyah 5 Palembang During The Covid-19 Pandemic. Conciencia, 21(1), 1–14.
Pendidik. (2021). Wawancara. Guru SMK Informatika Serang.
Peserta Didik. (2021). Wawancara. Pesera Didik SMK Informatika Serang.
Rafika, R. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Secara Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Pada Kelompok Pengajian Bil Qur’ani Nahyaa.
Rohmah, N. (2018). Integrasi kecerdasan intelektual (IQ), kecerdasan emosi (EQ) dan kecerdasan spiritual (SQ) dalam meningkatkan etos kerja. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 77–102.
Shihab, M. Q. (2020). Dia dimana-mana:" Tangan" Tuhan di balik setiap fenomena. Lentera Hati Group.
Sisdiknas, U. (2003). UU No. 20 tahun 2003. Departemen Agama RI, Jakarta.
Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung.
Sugiyono, S. (2013). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukidi, N. A. (2001). Wisata Spiritual Lintas Agama. Jakarta: Gramedia.
Zohar, D., & Marshall, I. (2000). SQ: Kecerdasan Spiritual diterjemahkan dari SQ: Spiritual Intelligence-The Ultimate Intelligence. Mizan: Bandung.