IMPLEMENTATION OF EXCELLENCE SERVICE TO INTERNAL CUSTOMERS IN THE SERVICES OF SCHOOL ADMINISTRATION PERSONNEL AT SMP QURANPRENEUR INDONESIA PALEMBANG CITY
Main Article Content
Abstract
This research uses a qualitative method with the type of case study approach with research informants namely principals, school administrators, teaching staff, and students. The data collection techniques used were observation, interview, and documentation and analysed using qualitative data analysis techniques. The results of this study are the implementation of excellence service to internal customers in school administration services at Smp Quranpreneur Indonesia Palembang City needs to be improved again from the aspect of actions taken by school administration personnel in the implementation of excellence service is somewhat less responsive in responding, the level of communication of school administration personnel with students who are still lacking, as well as the unavailability of SOPs (Standard Operating Procedures) for school administration personnel in carrying out their duties. Then for the supporting factors for the implementation of excellence service to internal customers in school administration services at Smp Quranpreneur Indonesia Palembang City, namely the awareness of administrative staff to provide excellent service, the existence of qualified human resources, and the direction and motivation provided. While the inhibiting factors, the school has not provided training or socialisation to improve the implementation of excellence service in administrative services to improve capabilities, there is no facility in the form of a suggestion and criticism box, and there is no SOP (standard operating procedure) to support the implementation of excellence service in administrative services.
Article Details
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
References
Anita, D. (2019). Pengembangan Strategi Pelayanan Prima Melalui Administrasi Perkantoran Modern. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic, 3(3), 38–42.
Ashari, P. C., Hadiyanto, H., Nelitawati, N., & Ermita, E. (2021). Persepsi Siswa Tentang Pelayanan Tenaga Administrasi Sekolah di SMKN 1 Enam Lingkung. Journal of Educational Administration and Leadership, 2(2), 88–92.
Daryanto, & Setyabudi, I. (2020). Konsumen dan Pelayanan Prima. Yogyakarta: Gava Media.
Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., … Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Gideon, A., Lestari, N. T., Bano, V. O., Sari, M. N., Wicaksono, D., Adriana, N. P., … Anwar, K. (2023). Metode Penelitian Pendidikan. Sukoharjo: Pradina Pustaka.
Handayani, R. (2023). Manajemen Pelayanan dalam Perspektif Islam. Bogor: Bypass.
Handoko, M. Y. T., Timan, A., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Hubungan Penerapan Etika Perkantoran Dan Sikap Pelayanan Prima Tenaga Administrasi Sekolah Dengan Kepuasan Peserta Didik. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 96–106.
Moenir, A. . (2015). Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Mujiati. (2019). Strategi Mewujudkan Layanan Prima Di Perpustakaan Iain Ponorogo. 13(02), 321–336.
Mulyasa. (2022). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Pandi, A. (2022). Efektivitas Pelayanan Tenaga Administrasi di SMA Abdussalam Parit Surabaya Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 1(4), 1541–1556.
Qurtubi, A. (2019). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori & Implementasi). Surabaya: Jakad Media Publishing.
Rachman, F. (2021). Modernisasi Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ircisod.
Rahayu, S., Yanuarsari, R., Suwandana, C., Romansyah, R., Farid, M., Supriatna, A., … Asmadi, I. (2023). Kebijakan dan Kinerja Birokrasi Pendidikan. Makassar: TOHAR MEDIA.
Rahmaniar, A., Syahirah, A. N., T, A. K., Tiara, A., Abimayu, A., Vanchudsi, A., … Dewana, D. C. (2023). Bunga Rampai Isu-isu Komunikasi Kontemporer. Jakarta: PT Rekacipta Proxy Media.
Sastradiharja, E. J., & Kurniasari, D. (2022). Implementasi Excellent Service di Sekolah dalam Meningkatkan Kepuasan Orang Tua Murid Sebagai Pelanggan Jasa Pendidikan di Era Pandemi Covid 19. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 455–470.
Setiyadi, B. (2020). Supervisi dalam Pendidikan. Purwodadi: CV. Sanur Untung.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. CV.
Sulistiyono, J., & M. Hidayat, M. M. S. R. P. M. (2022). Meningkatkan Kompetensi Tenaga Administrasi Sekolah melalui Supervisi Dan Pembimbingan Berkelanjutan. Lombok Tengah: Penerbit P4I.
Suminar, R., & Apriliawati, M. (2017). Pelayanan Prima Pada Orang Tua Siswa Di Sempoa Sip Tc Paramount Summarecon. Jurnal Sekretari, 4(2), 1–25.
Tuginem, & Trisiyani, R. (2021). Otomatisasi Tata Kelola Humas dan Keprotokolan SMK/MAK Kelas XI. Jakarta: Gramedia Widiasarana indonesia.
Yaqien, N. (2017). Urgensi Pelayanan Prima Dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran Di Lembaga Pendidikan Islam. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 2(1), 11–21.
Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2016a). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 122–132.
Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2016b). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 122–132.
Zulkarnain, W., & Sumarsono, R. bambang. (2018). Manajemen dan Etika Perkantoran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.