THE TRANSFORMATION OF MULTIMEDIA-BASED CHARACTER EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF SOCIETY 5.0 A Case Study Of Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Ar Rahman Palembang
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the Learning Transformation of Multimedia-Based Character Education in the Era of Society 5.0 and what the supporting and inhibiting factors in the application of Character Education Learning Transformation in the Era of Society 5.0 at Ar-Rahman Islamic Boarding School Palembang, This research includes using qualitative research methods. Data was obtained using interviews and observations. The data analysis techniques used in this study are data collection, data reduction, data presentation, conclusion drawing, and leveraging. The results of this study indicate that the implementation of multimedia-based character education learning transformation in the era of Society 5.0 takes place through the stages of habituation of students to behave well in the teaching and learning process using multimedia, practicing teacher advice, modeling good behavior exemplified by the teacher, and obeying the rules of the teacher in learning using multimedia. Supporting factors for implementing multimedia-based character education learning transformation in the era of Society 5.0 are school support, teacher support, students' willingness to learn using multimedia, and the existence of multimedia technology that students are familiar with. The inhibiting factors are the existence of bad people who deliberately damage the morals of the younger generation through bad applications, a less supportive environment, and the development of technology and communication that is growing rapidly.
Article Details
How to Cite
Arnensi, A., Abdurrahmansyah, A., & Elhefni, E. (2023). THE TRANSFORMATION OF MULTIMEDIA-BASED CHARACTER EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF SOCIETY 5.0: A Case Study Of Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Ar Rahman Palembang. Conciencia, 23(2), 157-172. https://doi.org/10.19109/conciencia.v23i2.17570
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Arnensi, A., Abdurrahmansyah, A., & Elhefni, E. (2023). THE TRANSFORMATION OF MULTIMEDIA-BASED CHARACTER EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF SOCIETY 5.0: A Case Study Of Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Ar Rahman Palembang. Conciencia, 23(2), 157-172. https://doi.org/10.19109/conciencia.v23i2.17570
References
Afrizal, M. A. (2016). Metode penelitian kualitatif. Jakatra: PT Raja Grafindo Persada.
Anselm Strauss & Juliet Corbin. (2013). Dasar-dasar Penelitian Kualitatif: Tata Langkah dan Teknik-teknik Teoritisasi Data. Pustaka Pelajar.
Apriliyanti, F., Hanurawan, F., & Sobri, A. Y. (2021). Keterlibatan Orang Tua dalam Penerapan Nilai-nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–8.
Fadilah, Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media.
Fatimah, R. A. (2019). Teknologi pendidikan dalam pemecahan masalah pembelajaran.
Ghufron, A. (2010). Integrasi nilai-nilai karakter bangsa pada kegiatan pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3).
Imam, G. (2013). Metode Penelitian Kualitatif teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara, 80.
Irawan Syarip, D. (2023). Sistem Dan Manajemen Data Dan Informasi Pendidikan Ditjen Kelembagaan Agama Islam 2003. Jakarta: Departemen Agama Ri.
Joko, S. (2017). Metode Penelitian dalam teori dan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Juliansyah Noor, S. E. (2016). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Prenada Media.
Kaelan, H. (2021). Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner bidang Sosial, Budaya, Filsafat, Seni, Agama dan Humaniora. Yogyakarta: Paradigma.
Kistoro, H. C. A. (2014). Kecerdasan Emosional Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(1), 1–18.
Kurniawan, N. A., & Aiman, U. (2020). Paradigma Pendidikan Inklusi Era Society 5.0. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Moleong, L. J. (2007). Metode penelitian kualitatif. Bandung: remaja rosdakarya.
Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66.
Pattiasina, P. J., Aswita, D., Fuadi, T. M., Noviyanti, A., & Pratiwi, E. Y. R. (2022). Paradigma Baru Pendidikan Karakter Era Inovasi Disrptif dan Implementasi Praktisnya di Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 2446–2454.
Rokhman, F., Hum, M., & Syaifudin, A. (2014). Character education for golden generation 2045 (national character building for indonesian golden years). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1161–1165.
Sasikirana, V. (2020). Urgensi Merdeka Belajar Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Society 5.0. E-Tech, 8(2), 393456.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukarno, M. (2020). Penguatan pendidikan karakter dalam era masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional Milleneial 5.0 Fakultas Psikologi Umby.
Sukmadinata, N. S. (2021). Metode penelitian pendidikan.
Syahputra, M. C. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Lampung di Era Society 5.0. Artik. Disk. Online Ramadhan Diselenggarakan Oleh Dewan Eksek. Mhs. Fak. Tarb. Dan Kegur.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263–278.
Wuryandani, W., Fathurrohman, F., & Ambarwati, U. (2016). Implementasi pendidikan karakter kemandirian di Muhammadiyah Boarding School. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(2).
Wuryandani, W., Maftuh, B., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2).
Zaini, M. A. (2020). Pemikir Islam. Iqtishoduna.
Anselm Strauss & Juliet Corbin. (2013). Dasar-dasar Penelitian Kualitatif: Tata Langkah dan Teknik-teknik Teoritisasi Data. Pustaka Pelajar.
Apriliyanti, F., Hanurawan, F., & Sobri, A. Y. (2021). Keterlibatan Orang Tua dalam Penerapan Nilai-nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–8.
Fadilah, Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media.
Fatimah, R. A. (2019). Teknologi pendidikan dalam pemecahan masalah pembelajaran.
Ghufron, A. (2010). Integrasi nilai-nilai karakter bangsa pada kegiatan pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3).
Imam, G. (2013). Metode Penelitian Kualitatif teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara, 80.
Irawan Syarip, D. (2023). Sistem Dan Manajemen Data Dan Informasi Pendidikan Ditjen Kelembagaan Agama Islam 2003. Jakarta: Departemen Agama Ri.
Joko, S. (2017). Metode Penelitian dalam teori dan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Juliansyah Noor, S. E. (2016). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Prenada Media.
Kaelan, H. (2021). Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner bidang Sosial, Budaya, Filsafat, Seni, Agama dan Humaniora. Yogyakarta: Paradigma.
Kistoro, H. C. A. (2014). Kecerdasan Emosional Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(1), 1–18.
Kurniawan, N. A., & Aiman, U. (2020). Paradigma Pendidikan Inklusi Era Society 5.0. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Moleong, L. J. (2007). Metode penelitian kualitatif. Bandung: remaja rosdakarya.
Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66.
Pattiasina, P. J., Aswita, D., Fuadi, T. M., Noviyanti, A., & Pratiwi, E. Y. R. (2022). Paradigma Baru Pendidikan Karakter Era Inovasi Disrptif dan Implementasi Praktisnya di Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 2446–2454.
Rokhman, F., Hum, M., & Syaifudin, A. (2014). Character education for golden generation 2045 (national character building for indonesian golden years). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1161–1165.
Sasikirana, V. (2020). Urgensi Merdeka Belajar Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Society 5.0. E-Tech, 8(2), 393456.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukarno, M. (2020). Penguatan pendidikan karakter dalam era masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional Milleneial 5.0 Fakultas Psikologi Umby.
Sukmadinata, N. S. (2021). Metode penelitian pendidikan.
Syahputra, M. C. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Lampung di Era Society 5.0. Artik. Disk. Online Ramadhan Diselenggarakan Oleh Dewan Eksek. Mhs. Fak. Tarb. Dan Kegur.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263–278.
Wuryandani, W., Fathurrohman, F., & Ambarwati, U. (2016). Implementasi pendidikan karakter kemandirian di Muhammadiyah Boarding School. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(2).
Wuryandani, W., Maftuh, B., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2).
Zaini, M. A. (2020). Pemikir Islam. Iqtishoduna.